26.10.08

PAS Masih Di Awan Biru

Merujuk kepada komen pada tulisan di bawah dan mungkin persoalan pembaca yang lain. Begini penjelasan saya;

1. Bezakan usaha pengukuhan PR dan penurutan teori Anwar dalam "merampas" kerajaan secara kontroversi. Saya tidak menolak usaha Anwar dan PR, tetapi saya mengajak PAS jangan terlalu mengikut mimpi, tetapi berpijak di bumi nyata.

2. Berpijak di bumi nyata ialah berinteraksi dengan fakta dan realiti. Apakah fakta yang pimpinan PAS miliki dalam berkongsi keyakinan ( impian ) Anwar bahawa penghijrahan besar-besaran akan berlaku, malah diuar-uarkan jumlah telah atau hampir mencukupi? Apakah realiti yang mengelilingi Anwar kini bertepatan dengan impiannya. Lojikkah kerajaan suci itu ditangguhkan hanya untuk membantu kerajaan "najis" membaiki ekonomi negara? Atau Anwar sebenarnya masih gagal?

3. Saya tidak nafikan ini adalah usaha luaran PAS, malah pada beberapa bulan lalu hampir kita semua hampir percaya ia akan berlaku pada 16 September. Tiba2 ia bertukar kepada perancangan tanpa had tempoh. Apa kesannya kepada imej kita. Apakah antum semua merasakan tiada ahli kita yang malu berhadapan masyarakat, orang Umno mengejek simpati terhadap ahli kita, orang melihat orang itu gila kuasa.

4. Bukankah kenyataan yang sentiasa berubah2 dan andaian kosong yang tidak pernah menjadi kenyataan itu bukan amalan pimpinan PAS sejak sekian lama. Bukankah kalau ia dilakukan oleh Pak Lah, maka kita akan katakan itu pembohong? Kenapakah kini kita pandai beralasan?

5. Jangan lupa, rakyat yang menolak BN dulu adalah rakyat yang cerdik dan celik, bukan rakyat mat jenin!

6. Kalaulah ketidakyakinan ini mampu melemahkan semangat PR, aduh sungguh lemahnya PR! Maka, jangan kita berebut2 mencari hujah, idea dan kaedah bagi membenar atau menafikan kebaikan yang diperolehi oleh Islam daripada kerajaan federal PR sehingga pimpinan kita sendiri mengguris dan terguris, sedangkan semuanya masih di awan biru. Bukankah benar, PAS perlu ke bumi nyata?

No comments: