6.4.10

SESUAIKANLAH HATI

No comments:

1. Hati adalah makhluk yang mudah berubah sifatnya. Kadang keras, kadang lembut, kadang panas dan kadang sejuk. Kesemua empat sifat ini menjadi indah jika perubahannya mengikut suasana sekitar dan peristiwa tertentu yang sesuai dan tepat.

2. Jika perubahan langsung tidak berlaku, ianya juga tidak akan menjadi indah. Keras dalam semua keadaan atau lembut dalam semua kejadian adalah menandakan kelemahan pada pemilik hati ini.

3. Manusia yang suka menempelak tanpa usul periksa, menengking secara tiba-tiba, mengkritik sepanjang masa, memaki sesedap rasa adalah pemilik hati yang bermasalah. Ia telah menjadi keras dan kasar sekaligus. Sudah tidak mampu menghitungi diri sendiri, sebaliknya hanya suka mengukur baju sendiri di badan orang lain. Jika tidak bersesuai, maka badan orang itu dicalar-calar.

4. Manusia yang kurang bijak ialah mereka yang berlawanan dengan sifat mukmin anjuran Allah taala. "Merendahkan diri sesama mukmin dan bangga serta muliakan diri ( atas keimanan yang dimiliki ) tika berhadapan orang-orang kuffar.

5. Sakit hati, apabila sesama sendiri, sesama mukminin, sesama kelompok dakwah sendiri, bila keras tidak bertempat, panas membabi buta. Menghina manusia lain adalah satu mainan elektronik terkini. Buka blog, buka emel, menyebarkan kefasadan sesama mukminin.

6. Perit rasa hati melihat seseorang yang rasa dirinya suci, berhadapan dengan manusia lain yang dipandang bermasalah membuat penampilan "suci" tanpa pertimbangan yang wajar. Ibarat memekik "berambus kamu, ini perjuangan "suci", kamu kotor!". Juga seperti "hei, buatlah kerja, jangan curi tulang, kamu tak cukup pahala, kami sangat banyak kerja+kebajikan+pahala".

7. Perjuangan "suci" begitu hanya mengecilkan tenaga dan melemahkan kekuatan sendiri. Pelik bila pekerja dakwah suka menitipkan fasad di ruang dakwah! Semuanya kerana hati yang keras dan panas tidak bertempat. Akhirnya semua kusut. Sesuaikanlah hati di tempat yang tepat.