30.4.07

Mengubat kedukaan dengan Pesta Buku


Sejak malam Khamis yang lalu sehingga malam Ahad berikutnya, saya bermukim di Ijok. Menjadi petugas pilihanraya yang berlangsung. Selain melakukan tugasan yang diberi, saya bertindak sebagai pemerhati kepada gelagat manusia di Ijok dengan seribu satu ragam dan perangai. Salah satu kesimpulan yang saya noktahkan ialah, buruknya sebuah demokrasi di Malaysia.

Untuk segera melupakan segala yang pahit-pahit dan menyakitkan - saya akan ceritakan jika ada kesempatan selepas ini - saya terus ke Pesta Buku di PWTC pagi tadi. Sempat membeli buku karangan Syeikh 'A'idh al-Qarni bertajuk "Tafsir Muyassar" dan beberapa buah buku agama yang lain.
Tidak ketinggalan, buku-buku di bawah ini, satu menceritakan tentang Prof HAMKA dan dua lagi novel hebat karangan beliau. Mungkin dua novel ini boleh meredakan 'kemarahan Ijok' saya.
HAMKA Pujangga Islam...Tertulis di bahagian belakang buku ini " Banyak perkara yang belum diketahui oleh orang ramai perihal peribadi dan martabat Prof. Dr. Hamka, termaktub dalam buku ini. Dan banyak pula dokumen yang belum tersiar, yang selama ini ingin kita ketahui duduk perkaranya; seperti pengalaman Hamka selama dipenjarakan oleh Presiden Sukarno..."

"... Di dalam usia 31 tahun ( 1938 ), masa darah muda masih cepat alirannya dalam diri, dan khayal serta sentimen masih memenuhi jiwa, pada waktu itulah 'ilham' Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck ini mula kususun dan dimuat berturut-turut dalam majalah yang kupimpin..."

"... Baru sekarang adinda beroleh berita di mana Abang sekarang. Telah hampir dua tahun hilang saja dari mata, laksana seekor burung yang terlepas dari sangkarnya sepeninggal yang empunya pergi..."

Saya sememangnya lewat dalam mengenali Almarhum Prof. Hamka ini. Sepatutnya semua buku hasil tulisan beliau telah dihadam. Namun saya tetap mahu mendekatinya, walaupun dikira sudah terlalu lewat.

No comments: