17.1.09

POLITIK MURAHAN ORANG UMNO PERAK DALAM ISU TANAH

Ketika saya membaca berita-berita berkenaan isu tanah di Perak, komen di hati saya ialah "jangan layan sangat suara-suara NGO ini". Jika benar ianya isu kritikal bagi orang Melayu di Perak, kenapakah Pak Lah masih mendiamkan diri? Kenapa Najib tidak turun ke Perak bagi menghalang pemberian itu, sebaliknya hanya berkampung di Terengganu, ketika ini?


Sekadar menggunakan MTN untuk membantah, itu hanya kenyataan politik emosi. Malah ramai para ahli akademik menyebelahi Perak dalam isu tersebut.


Umno adalah parti yang kononnya memperjuangkan Melayu, maka adalah mustahil pemimpin Umno seluruh negara tidak bertindak tegas menghalang apa yang berlaku di Perak, sebaliknya menggunakan NGO tertentu. Jelaslah, ia hanya mainan politik Umno untuk meraih sokongan Melayu Perak, dalam masa yang sama, tetap mahu menjaga hati orang-orang Cina di mana-mana.


Mari kita lihat sedikit fakta sejarah berkaitan Kampung Baru ini.


Prof. Nik Anuar Nik Mahmud dari Jabatan Sejarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah berkata:


''Penempatan di kampung baru dengan kemudahan jalan, elektrik, air paip, sekolah dan kesihatan mampu mengelakkan orang Cina di pinggir hutan daripada bercampur dengan komunis.


''British membina kampung baru berkenaan hanya untuk memastikan kaum Cina ketika itu tidak dipengaruhi komunis.


''Ini kerana jika komunis berkuasa, negara ini akan menjadi sebuah negara komunis dan British akan kehilangan kepentingan mereka di Tanah Melayu ketika itu,'' katanya.


Bagi saya, tindakan ini mungkin dilihat tidak menyebelahi orang Melayu. British bersikap berat sebelah dalam memberi kebajikan kepada orang-orang Islam/Melayu. Namun di sana, ada sedikit kebaikan kepada semua pihak, iaitu menghalang daripada komunis menguasai dan memerintah Tanah Melayu ketika itu.


Kesilapan British itu cuba diselesaikan oleh kerajaan pimpinan BN yang mentadbir selepas merdeka. Menurut Prof Nik Anuar:


''Justeru, bagi memastikan hak orang Melayu terus dipelihara kita harus meneruskan langkah-langkah Allahyarham Tun Razak seperti membuka tanah rancangan dan mendaulatkan Bahasa Melayu,'' katanya.


Jelas bahawa langkah yang diambil oleh BN dalam penyelesaian masalah ini ialah menyediakan pelbagai perancangan untuk kaum Melayu di negara ini, termasuk membuka tanah rancangan sebagaimana yang dimulakan oleh Tun Razak. Program mendaulatkan bahasa kebangsaan juga telah berlaku, dengan turut disokong penuh oleh parti politik pembangkang dan NGO Melayu serta tokoh intelektual mereka.


Dalam hal tanah, BN sejak sekian lama tidak berhasrat atau sekurang-kurangnya tidak "berlabun besar" ingin mengambil semula tanah Kampung Baru daripada orang-orang Cina. Itu pilihan yang mungkin bersikap perkauman, anti manusiawi, tidak sepakat dan seumpamanya.


Namun apabila Pakatan Rakyat di Perak mahu sempurnakan kepercayaan BN bahawa tanah itu tidak perlu diambil semula, dengan memberi geran kepada penghuni Kampung Baru, NGO Melayu Perak mula bangkit dan bising, seperti Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Hilmi Ismail?


Kenapa selama ini mendiamkan diri. Kenapakah tidak berbangkit hak Melayu selama ini. Kenapa rumah-rumah setinggan Melayu di bandar-bandar yang menjadi mangsa. Benarkah semangat Melayu mereka?


Lebih 50 tahun BN boleh ambil semula tanah itu, tetapi tiada seorangpun yang melakukannya. Tetapi kini mereka muncul wirawan seperti komik kung fu Cina, mahu MB Perak bersikap "ganas" sedemikian rupa dengan 'kuasa tujuh petala langit hasil pertapaan lama di bukit batu kapur Ipoh'?


Inilah politik cetek pemikiran oleh orang-orang Umno Perak. Malu teman.

No comments: