14.5.09

PEMILIHAN PEMIMPIN PAS - APA ISUNYA?



1. Saya cuba meneliti. Benarkah sudah ada penolakan terhadap ulama sebagai pemimpin utama PAS?

2. Benarkah ulama merasakan mereka lebih layak untuk mengetuai PAS dan golongan "profesional" tidak layak?

3. Atau apakah isu sebenarnya? Ya, isu sebenarnya bukan pada penolakan ulama secara total atau profesional secara total.

4. Isunya, bagi pengamatan saya ialah pada kelemahan sebahagian ulama dalam PAS melengkapkan diri dengan ilmu alat dan ilmu bantu dalam mentadbir sebuah "gerakan politik". Jika PAS hanya gerakan dakwah dan tarbiah semata-mata maka ianya mungkin tidak timbul. Tetapi, sebagai sebuah parti politik yang berada di tengah-tengah ledakan evolusi (?) pemikiran, ilmu, media dan gaya hidup, ulama seharusnya pantas memahami dan menyesuaikan diri.

5. Isunya juga, pada kelalaian golongan yang biasanya dipanggil profesional dalam memahami dan membezakan antara hukum tetap ( "thawabit" ) dan hukum boleh ubah ( "mutaghaiyirat" ) dalam pelaksanaan sains dakwah, politik dan pelaksanaan syariah.

6. Isunya pada sejauh mana para pemimpin tertinggi PAS sensitif terhadap perbezaan-perbezaan dasar fikir dan pelaksanaan hukum di kalangan pemimpin utama parti, yang akhirnya membawa kepada hala tuju yang berkecamuk?

7. Isunya pada sejauh mana pemimpin parti mengambil berat soal penyatuan semua perkara dalam parti dan usaha membersihkan parti daripada unsur-unsur pertentangan yang akan semakin membesar dan membarah dalam parti.

8. Isunya pada luka kecil yang dibiarkan. Mungkin kerana meyakini luka yang kecil tetap selamanya akan kecil.

No comments: