6.9.09

Emak tabah dengan ujian

Memang itu yang saya yakini.

Seorang ibu tua yang menderita menanggung asma, sesak nafas, lemah paru-paru, cepat letih, sukar tidur dan paling berat, kerinduan terhadap suami tercinta.

Sepuluh tahun lalu, saya bersama emak dan abang sulung sama-sama menunaikan haji. Emak menunaikan haji pertama, juga abang saya. Tetapi tidak buat saya. Kesempatan berada di Madinah disempurnakan oleh saya untuk bantu menyempurnakan haji mak dan abang.

Di lapangan terbang, mak memeluk erat abah yang hanya duduk di atas kerusi roda. Sama-sama gembira dan sama-sama sedih pada saat itu. Walaupun saya tidak bersama, tetapi dapat merasai situasi itu.

Mak meminta izin abah untuk menunaikan haji tanpanya yang hanya ditemani abang kami, Mat Ali. Mak turut mengalirkan air mata sambil memohon kemaafan daripada suaminya. Abah juga berbalas memohon kemaafan. Anak-anak dan sanak saudara turut mengambil peluang berpelukan dan bermaafan dengan mak dan abang.

Haji, adalah ibadah kemuncak bagi umat Islam. Pergi tidak semestinya kembali. Juga yang tinggal, tidak semestinya menanti kepulangan.

Bulan Mac 1999 pasti sentiasa dikenang mak selama sepuluh tahun beliau hidup bersendirian. Sendiri pada hatinya kerana sudah tiada lagi suami di sisi.

Ketika kami bersiap-siap untuk ke Arafah, panggilan telefon dari Malaysia menyentak jantung saya dan abang. Abah, tanpa ada tanda-tanda awal, pergi selamanya. Kami berdua menangisinya tanpa mak. Kami merahsiakannya terlebih dahulu supaya mak dapat memberi fokus betul sepanjang berarafah.

Di Mina, mak dimaklumkan dan akhirnya tangisan tanpa henti kedengaran. Saya sendiri sukar menghadapi saat begitu, jika saya di tempatnya. Perginya tanpa di sisi, mandinya tidak disaksi, solatnya tidak disempurnakan sendiri, hanya pulang menziarahi kuburan. Ya Rabb...

Dan, sepuluh tahun itulah mak sentiasa mengenang hidupnya sebatang kara, pada fahamnya, setelah abah lebih awal pergi. Selama itu, dia terus tabah dalam meneruskan kehidupan, walaupun pelbagai penyakit yang dihadapinya, sehingga ke saat dibedah.

No comments: