5.1.11

Khusrin adalah sebuah kerugian

Memang manusia itu sentiasa dalam kerugian. Ya, jika enggan menjaga kepentingan masa dan kewajipan sewujudnya masa itu.

Saya selalu memikirkan apakah yang akan berlaku, bagaimana saya rasa, jika saya kehilangan seorang yang bernama ibu, suatu masa dahulu. Saya memikirkannya dan saya gagal menjiwainya. Saya tahu saya akan rugi jika tidak berpenatan mengertikan kewujudan ibu pada masa kewujudannya.

Lantas, untuk tidak rugi, saya perlu mesti dan wajib melaksanakan kewajipan sewujudnya ibu saya.

Al-Quran dalam surah Al-Asr sifatkan manusia sentiasa dalam khusrin = kerugian, kecuali;

1. Yang percaya pada Tauhid
2. Yang buat baik dan sebarkannya
3. Yang berkongsi nasihat untuk dan dengan kebenaran
4. Yang berkongsi nasihat sambil bersabar.

Ciri2 inilah yang mampu membuang khusrin daripada hidup kita.

Saya cuba menjiwai keempat2 nya ketika ibu saya masih wujud. Bila sudah tiada, barulah saya tahu impak sebuah khusrin dengan kehilangan seorang ibu.

Jika kita enggan laksanakan empat perkara di atas, apabila sudah terlambat, barulah kita faham apakah maknanya makhluk Allah, ciptaan Allah, yang bersifat baharu, yang berbunyi khusrin itu.

Memang sebuah kerugian. Mari kita nyahkan khusrin daripada kehidupan.

No comments: