30.4.07

Ayat-ayat cinta


" Ayat-Ayat Cinta" memang berbisa. Bukan calang-calang novel. Ia telah berjaya menggugurkan air mata kesedihan rakan saya yang seumur hidup saya, tidak percaya dia akan mengalirkan air matanya, hanya kerana sebuah novel.
Jika dilihat kepada perwatakannya, gaya syarahannya, kualiti kepimpinannya sebagai seorang ahli politik yang berkaliber, sukar dipercayai hatinya turut dimamah realiti sebuah kisah cinta. Cinta yang berjiwakan ruh Islam dan perjuangan suci.
"Ayat-Ayat Cinta" mengisahkan seorang pemuda Indonesia yang menuntut ilmu di Mesir. Seorang yang menghafaz dan mendalami al-Quran. Bertemu 4 orang wanita, dua gadis Mesir, seorang Indonesia yang sama-sama belajar dan seorang lagi ditemui dalam tren. dengan bantuan Tuan Gurunya, beliau berjaya mengahwini salah seorang daripada mereka.
Tapi kemudiannya ditangkap dan dipenjarakan atas sebab dituduh .....
" Jika Naquib Mahfuz menulis Mesir daripada pandangan orang Mesir, maka Mesir kali ini ditulis dalam pandangan orang Indonesia" menurut Joni Ariadinata.
A Samad Said pula mengulas, " Ternyata ia adalah novel yang sangat memujuk dan menghiburkan. Dengan bahasa yang sederhana mengalir, novel ini menghadapkan kita kepada sekelompok mahasiswa Indonesia yang tidak saja tekun menangguk ilmu, malah berupaya mengisi kehidupan dengan penuh sabar. Ayat-ayat cinta memangnya pintar mengheret kita menjejaki-malah menghidu- perhubungan Fahri dan Maria secara penuh mengajar, menghantar isyarat dan kebijaksanaan baru melalui perhubungan sopan antara insan dua negara..."
Sesuailah novel ini dihadiahkan kepada anak-anak muda yang baru hendak mengenal cinta, teman-teman yang mula goyah pendirian kerana cinta terlarang dan saya fikir cukup baik untuk siibu atau bapa menghadiahkannya buat anak yang telah berjaya melepasi ujian SPM, yang menandakan telah memasuki peringkat dewasa. Jika mereka tidak mengejar cinta, ia tetap datang jua. Maka hadapkan dahulu buku ini untuk menjadi petunjuk yang baik..."AYAT-AYAT CINTA"- Sebuah novel pembangun jiwa.
Dapatkan novel ini di Pesta Buku Antarabangsa yang sedang berlangsung sekarang, sehingga 6 Mei, di PWTC. Jika bertuah, anda boleh mendapatkan autograf penulisnya sekali. Jika tidak silap saya di ruang Syarikat Penerbitan Hidayah...( Something like that la...)

No comments: