20.4.07

Fakta

Pagi ini, sekali lagi mendengar berita seawal jam 6 am. Alhamdulillah, sempat sembahyang sebelum bertugas. Bekerja sebagai penterjemah berita ( sebenarnya alih bahasa dan suara ) Bahasa Arab kepada Bahasa Melayu, soal ketepatan sangat dijaga.

Fakta berita yang didengari daripada siaran berita Al Jazeera cuba difahami dan dihayati serta di'tangkap' secepat mungkin. Dalam satu dua saat....huhh. Bukan mudah menjadi penterjemah secara serentak dan "mubasyir" pula siarannya. Walaupun begitu, fakta mesti tepat.

Tetapi, ketika masih mengantuk atau layu-layu mata seawal 6 am, mudah sangat kami tergelincir daripada fakta yang sebenar. Jika berlaku, ia bukan disengajakan. Kami berusaha untuk pastikan fakta yang diterima, itulah yang diberi.

Selain itu, kerja seperti kami, tidak seharusnya meletakkan kepentingan apa-apa dengan berita yang diterima. Tugas kami ialah, menterjemah dan menyampaikan.

Saya fikir itulah yang sepatutnya dilakukan oleh semua petugas media, khususnya di bilik berita. Tidak meletakkan kepentingan apa-apa terhadap realiti yang berlaku. Paling tidak pun, jika sesuatu berita itu sangat tidak digemari, petugas-petugas media ini seharusnya tidak menukar fakta dan memutar belit. Cukup dengan mendiamkan diri...ermm, lebih baik daripada menipu!

Lainlah kalau sengaja mencari kelemahan musuh politik atau perniagaan, kemudian menjadikan sebuah berita, dan faktanya memang berasas, saya kira masih boleh diterima. Apa yang saya tekankan, penipuan terhadap fakta tidak seharusnya berlaku.

Tetapi ini tidak berlaku kepada pihak penyiaran berita di Malaysia. Kepentingan pihak tertentu dijaga sehingga menyebabkan fakta tunggang-langgang dan 'terbalik-kot'.

Anda boleh saksikan perbezaan fakta antara TV3 dan Astro ( Bernama ) dalam kejadian balingan botol di Ijok semalam. Saksi dan hayatilah...

Ini adalah contoh yang terlalu kecil...

No comments: