28.5.07

Respon kepada tulisan terbaru Dr. Asri

Boleh baca tulisan beliau di bawah ini.
( Sila baca di sini )

Huh, setiap yang diperkatakan oleh SS Mufti Perlis semuanya benar? Semuanya muktamad? Semuanya boleh membatalkan semua hujah yang lain? Anda telah kaji hujah bagi pihak yang sebaliknya?

Asri menyebut maki hamun secara terbuka, jika nasihat kepada pemimpin tanpa maki hamun, tetapi secara terbuka dan umum, bagaimana?Asri menyebut amalan ulama silam dan ulama temporari di Arab Saudi. Realiti antara tempat tersebut dengan negara kita sangat berbeza. Arab Saudi adalah negara beraja. Tiada pilihan raya menentukan kerajaan. Pilihan raya hanya untuk kerajaan tempatan. Rakyat tiada kuasa.

Di Malaysia, rakyat yang mampu meruntuhkan kilang carlsberg, bukan UMNO BN. Jika anda hanya bisikkan perkara ini ditelinga YB-YB BN, mereka akan angguk2 geleng2, insya Allah....janji dapat undi anda. Itu sekadar contoh saya untuk semua kemungkaran dan kezaliman di Malaysia.Di Arab Saudi, hampir tiada kemungkaran umum yang ditaja oleh kerajaan, tetapi di Malaysia hampir semua kemungkaran umum dbiarkan/tidak diambil berat/ditaja oleh kerajaan. Tak percaya? Sebab anda tidak minat politik, maka tidak tahu atau malas nak ambil tahu.

Kesilapan Asri ialah, pulang ke Malaysia dan tidak mengambil segala pengalaman ulama sedia ada di Malaysia untuk memulakan dakwah, sebaliknya membawa rentak sendiri. Itu sebabnya hampir semua terkena peluru beliau, dan akhirnya beliau mulakan dengan pengalaman sendiri. Maka, beliau memang tiada pengalaman ketika memulakan dakwah. Tiada petunjuk awal.

Jika menyertai ulama sedia ada, maka beliau hanya menyambung, bukan memulakan, maka segala pengalaman silam sejak ulama wujud ketika selepas merdeka dikira pengalaman beliau juga. Maka beliau sudah tahu berapa puluh kali "teguran lembut beliau" ( berdasarkan pengalaman ulama sedia ada) terhadap kerajaan dan pemerintah ditertawakan sahaja oleh mereka.Asri pulang ke Malaysia, tetapi tidak merujuk kepada ulama Malaysia yang sentiasa mendampingi beliau ketika di Jordan dahulu. Maka beliau selalu memberi pandangan sendiri. Berdasarkan kepada bacaan-bacaan sendiri-sendiri. Atau beliau tidak merasakan ada ulama yang boleh diajak berbincang drp kalangan orang2 lama ini?

Maka saya fikir, apa yang ditulis oleh beliau itu betul, tetapi tidak lengkap dan mengelirukan. Bagi pencinta kebenaran, jangan cepat menerima, seperti para sahabat menerima kenyataan demi kenyataan Rasulullah, sebaliknya tunggu dan kajilah sendiri.

Masalah di Malaysia adalah masalah "dasar" dan "political will" bukan masalah semudah membisikkan tazkirah ditelinga Pak lah setelah tangannya ditarik, kemudian tugas Asri selesai....

Kisah Anwar sebagai contoh,beliau bukan setakat dibisikkan ditelinganya malah Anwar sendiri yang membisikkan kepada Tun, tetapi akhirnya parti beliau sendiri menghumbannya keluar.Apakah tugas ummah selesai dengan bisikan demi bisikan ini, dan lihat sahaja pemerintah melakukan kemungkaran. Mmmm Asri tahu tak sejauh mana kemungkaran di Malaysia dan cara mengatasinya?

Asri membawa hadis berikut:
Sabda Nabi: Sesiapa yang ingin menasihati orang yang memiliki kuasa, janganlah dia menampakkannya secara terang-terangan. Sebaliknya hendaklah dia mengambil tangannya (orang yang memiliki kuasa) dan bersendirian dengannya (menasihatinya dengan tidak didedahkan aib secara terbuka). Jika dia terima maka dia berjaya, jika tidak dia (orang yang menasihati) telah menunaikan kewajipannya. (Riwayat Ibn Abi ‘Asim dalam al-Sunah 507. Sanadnya sahih seperti yang dinyatakan oleh al-Albani ketika mentahqiq al- Sunah ini (hlm 507).

Hadis di atas memang benar, tetapi jangan dilupa hujah2 yang lain.Mungkinkah kita tidak beramal dengan hadis tersebut, sebaliknya rujuk kepada hadis-hadis lain yang membawa kaedah yang berbeza? Seperti " Kalimatu haqqin inda sultanin jair ".

Saya beri contoh, ulama tidak beramal dengan hadis sahih bertakbir awal ketika duduk pada rakaat kedua selepas tasyhhud awwal, walaupun ianya sahih.Bagaimana pula sikap ulama silam yang tidak mahu bekerja dengan pemerintah zalim ( walaupun laksanakan jenayah dan undang2 Islam, malah alquran merupakan rujukan tertinggi ) tetapi Asri bekerja dengan kerajaan yang tidak meletakkan alquran sebagai rujukan tertinggi, tetapi sekadar mewawarkan negeri sunnah ?

Bagaimana pula Allah menggambarkan rahib2 yahudi yang menukar hukum2 di dalam kitab mereka? Bukankah disifatkan seperti tuhan-tuhan selain Allah? Bagaimana dengan YB2 BN dan Menteri Besar di Perlis darus sunnah yang menukar2 hukum jenayaah Islam, kepada hukum akal seperti zina di hukum dengan hukuman "356"?

Apakah ini tidak bercanggah dengan sunnah Al-Quran?

Wallahu a'lam.

2 comments:

Ibnu_Ismail said...

Assalamu'alaikum.

Menarik sekali tulisan ustaz ini. Semoga ustaz akan terus membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada meredakan 'darah muda' kami ini. (^^,).

Oh ya. saya seperti pernah jumpa dengan ustaz. Ustaz di Puchong ya? Macam pernah tengok sewaktu Muktamar Puchong.

Syukran ustaz atas perkongsian ilmu.

Elbaritii said...

terima kasih kerana memberi komentar. Tak pasti kita pernah jumpa atau tidak. Pernah kut..hehehe