22.11.07

BERANI

Sifat berani memang sangat diperlukan untuk kehidupan ini. Baik anda seorang ayah, ibu, anak, rakyat, pemimpin, ahli sukan, guru agama, tokoh politik atau sesiapa sahaja, tiada kejayaan mungkin tercapai tanpanya.

Islam, agama suci dari langit ini turut menuntut penganutnya berani dalam melakukan perubahan, khususnya daripada kelemahan kepada kekuatan, keburukan kepada kebaikan serta kezaliman kepada keadilan. Paling utama pastinya, keberanian dalam mentauhidkan Allah Taala.

Hanya mereka yang sanggup senang-lenang dengan kemungkaran sahaja yang sukar dan takut untuk mengubah kemungkaran itu bagi dijadikan kebajikan dan taqwa. Hanya mereka yang menerima manfaat daripada kezaliman itu sahaja yang enggan atau takut untuk meninggalkan kezaliman itu.

Hanya orang-orang baik yang penakut sahaja yang tidak akan melakukan kejahatan sambil tidak akan menegur kejahatan itu dilakukan oleh pemimpin jahat.

Selain itu, banyak lagi bentuk keberanian yang dituntut kita laksanakan. Marilah kita sama-sama hayati apa yang tertera di bawah ini, sambil berusaha melaksanakannya.

Berani membuat keputusan, berani membuat percubaan, berani membuat perubahan, berani mengakui kesilapan, berani menanggung risiko, berani menjadi pemimpin, berani bertanggung jawab, berani bertindak sendirian, berani berterus terang, berani bekerja kuat, berani dikecewakan, berani untuk malu, berani untuk gagal, berani untuk lebih berjaya, berani menjadi berani, berani menjadi lebih berani
.