5.4.08

Kerajaan Persekutuan Menunjukkan "Kebencian" Tradisinya?

Sebenarnya, dalam seminggu yang lalu saya sangat sibuk dengan kerja di siang hari dan kuliah serta mesyuarat di malamnya pula. Itu memang mengganggu mod saya untuk menulis. Apabila sampai ke hujung minggu, baharulah banyak kesempatan untuk mengarang, namun kadang2 hujung minggu juga dipenuhi dengan pelbagai program.


Minggu lepas sahaja penuh dengan dua program penting, Mesyuarat Agung Cawangan dan Mesyuarat Agung Pemuda Kawasan. Selepas keduanya sempurna, banyak idea dan cadangan diperolehi daripada ahli-ahli. Insya Allah, saya sendiri telah memikirkan apakah langkah seterusnya untuk 'kita' mengisi kemenangan di Selangor ini.


Berbalik kepada tajuk di atas, laporan berkaitan saya petik daripada The Star online. Suatu tindakan yang seperti bongkak dan mementingkan diri sendiri ( politik BN ) daripada kepentingan negeri dan rakyat Perak.


Sebelum ini juga kedengaran pelbagai tindakan bodoh sombong yang dilakukan oleh beberapa pihak di Perak. Saya percaya di belakang semua drama yang berlaku adalah kesombongan tradisi Barisan Nasional yang cuba mencipta apa sahaja kesukaran buat negeri Pakatan Rakyat (PR).


Menyentuh tentang Pakatan Rakyat, saya merekodkan rasa kagum di sini terhadap keberanian dan keterbukaan Presiden PAS ketika mengajak umno menyertai pakatan dengan syarat bersedia mementingkan rakyat dan keadilan. Juga rasa kagum saya apabila Presiden PAS- seorang yang dikenali oleh media perdana sebagai ulama aliran keras- boleh memandang jauh ke hadapan dalam membuat keputusan dan komitmen terhadap PR, satu sifat ahli politik yang relevan di negara pelbagai kaum seperti Malaysia ini. Saling tak tumpah, penonjolan dan komitmen ini menyamai kehebatan Almarhum bekas Presiden PAS yang lalu.


Sepatutnya Kerajaan Persekutuan sedar akan kewajipan mereka untuk bersama-sama membantu kemajuan negeri dan jika mereka masih lagi enggan untuk mengalah, seperti realiti pada media BN yang belum lagi insaf, maka rakyat akan terus menghukum mereka. Jangan pandang rendah terhadap kemampuan 5 negeri PR di Semenangjung ini.

Berikut berita yang saya petik.


Perak urges tourism fair play from Fed

By HAH FOONG LIAN

IPOH: The Federal Government must be fair when promoting tourism in opposition-led states, Perak senior executive council (exco) member Ngeh Koo Ham said.

Commenting on the move to terminate tourism memorandums of understanding and the Tourism Action Councils in opposition-led states, Ngeh said it was as if the Federal Government did not want to promote tourism in states previously under the Barisan Nasional.

After the just concluded general election, the opposition took control of the government in Perak, Penang, Kedah and Selangor.

Ngeh noted that the Perak state government had been informed that the Malaysian Tourism Board office and the state Development Office here, which were funded and manned by the Federal Government, had been closed.

"I'd like to remind them that the bulk of the Federal funding comes from taxes paid by the citizens who are also from Perak," he said on Friday.

"They must be fair. The taxes received should be refunded to the people through development projects that would benefit them," he added.

Ngeh pointed out that the Federal Government also had a duty to those living in Perak who are also citizens of the country.

"I hope they will realise the mistake and rectify it immediately," he added.

On Wednesday, Tourism Minister Datuk Seri Azalina Othman announced that MoUs with opposition-ruled state governments would be terminated given the change in leadership.

She had said this was in line with the termination of Tourism Action Councils in the states, which were previously chaired by Barisan's state exco members in charge of tourism in each state.

She had added that a committee would instead be set up, with members appointed by the Federal Government similar to the format implemented in PAS-held Kelantan.

No comments: