27.4.08

Mak Di ICU, Bermula Pada 6pm 26 April.

Sabtu, kira-kira 8.30am, saya menunggu isteri pulang untuk menggunakan Wira kami bagi menghantar emak ke Hospital Putrajaya. Keadaan mak kelihatan semakin teruk. Nafasnya telah berbunyi. Kahak belum ada tanda-tanda untuk berhenti. Badannya semakin lemah. Sejak seminggu lebih dia mengalami masalah demam dan batuk.


Dua kali kami hantarnya ke kelinik. Sekali saya bawa. Kali kedua Aida, isteri saya, iaitu pada 23 April lepas. Keesokannya, oleh kerana keadaan tidak memberangsangkan, abang Zul menghantar mak ke Hospital Serdang. Diberikan bantuan pernafasan. Alhamdulillah, keadaan ok. Doktor benarkan pulang, walaupun sebenarnya abang saya dan saya sendiri mahukan dia ditahan di wad untuk lebih menjaminkan pemulihannya.


Pada hari Jumaat, keadaannya seperti semakin baik. Namun malam Jumaat itu, beliau sukar untuk tidur. Malam Sabtu juga sama, tidak boleh tidur. Pagi Sabtu, dia kembali tenat, malah nafasnya berbunyi pula.


Apabia sampai di bahagian kecemasan, saya terus memberitahu petugas dari dalam kereta, masalah semput yang dialami mak. Setelah dia dibawa masuk ke dalam, saya letak kereta di parkir. Bergegas ke bahagian kecemasan. Tidak dibenarkan masuk. Mak keseorangan di dalam bersama-sama doktor dan jururawat. Kira-kira setengah jam kemudian, saya dipanggil masuk. Diminta berjumpa doktor, menceritakan apa yang berlaku. Barang kemasnya saya ambil. Mak di x-ray, sambil saya memegang bahunya. Saya memakai baju kalis sinaran x. Darah mak juga diambil banyak. Apa yang mengejutkan saya, darahnya naik sehingga 179 bacaannya (BP).


Tidak berapa lama kemudian doktor mengambil keputusan menghantar mak ke wad. Saya lega. Memang saya mahu mak berehat di wad. Bukan mahukan dia disahkan teruk, tetapi mahukan rawatan rapi oleh doktor dan jururawat.


Namun petang itu kami sekeluarga dikejutkan dengan analisa doktor bahawa mak tenat dan tiada perubahan positif selepas beberapa jam diberi bantuan pernafasan/oksigen ketika berada di wad 4B.


Doktor meminta persetujuan kami suntuk menghantar mak ke ICU. Kami izinkan. Mak kami maklumkan bahawa ia bukan bermakna mak tak ok. Mak ok, cuma doktor nak jaga elok-elok. Itu yang saya bisikkan pada mak.


Kira-kira jam 6 pm mak dibawa ke ICU. Hampir sejam setengah pasukan jururawat mengambil masa untuk menyiapkan mak di katilnya, di 'Room 8 ICU Hospital Putrajaya'. Mak kami dekati selepas semuanya siap.


Saya bisik pada mak yang tidak dapat bercakap, kerana dipasangkan 'mask' kecil di mulut untuk pernafasan;


"Mak akan sembuh cepat, mak tak ada apa-apa, doktor letak di sini cuma untuk jaga mak elok-elok, mak kena banyak berdoa dalam hati, istighfar dan redha. Insya Allah mak akan sembuh cepat. Ihsan tunggu mak di rumah. Kami berada di luar menanti mak. Mak ampunkan salah silap Omar dan anak-anak mak semua. Mak akan sembuh cepat, ...."


Kini kami semua di rumah masing2. ICU bukan tempat untuk kami menunggu mak. Waktu melawat juga sama dengan waktu melawat ke wad biasa. Sepatutnya untuk pesakit di ICU, dibenarkan melawat pada awal pagi lagi.


Tadi saya sempat melakukan apa yang patut, walaupun sedikit, untuk dijadikan wasilah berdoa untuk mak. Sambil menangis untuk mak. Saya memang tidak bersedia untuk yang negatif, walaupun saya difahamkan oleh doktor, apa maknanya berada di ICU. Statusnya kritikal pertengahan.


Ya Allah sembuhkanlah mak untuk kami terus bermanja...
Saya juga sempat menghantar sms kepada beberapa orang sahabat. Tidak sempat untuk hantar semua. Saya mohon sahabat2 doakan kesejahteraan seorang emak yang memang seorang emak...

Allahummasyfiha...

Pagi Ahad, 27 April.

No comments: