6.5.08

Rindu Dunia Ilmu


Saya teringat kata-kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz, perkara paling mahal yang beliau terpaksa korbankan sejak menjadi ahli politik Islam sepenuh masa ialah hidup setia dengan buku dan kajian ilmiah. Lebih kurang begitulah.

Bukan dia seorang sahaja. Saya percaya ramai lagi. Para ulama yang aktif politik, para ustaz muda yang giat berceramah, termasuklah saya yang merupakan ustaz biasa2 ini, amat merindui situasi makan minum bersama kitab. Bukanpun salah politik, salah parti atau salah program masyarakat. Salah sendiri sebenarnya sehingga buku-buku, kajian ilmiah dan perbincangan para ulama semakin jarang-jarang disentuh lihat. Selain itu, faktor kesibukan bekerja juga membantu.



Bagi saya, kalau ada kesempatan, pasti saya akan masuk semula ke dunia itu. Dunia bermain dengan kitab para ulama, dunia perbahasan ilmiah yang tinggi, dunia perbandingan 4 mazhab dan dunia tidak taksub terhadap ulama sendiri. Bukanlah sekarang tidak boleh, tetapi rasanya ada sahaja kekangannya. Mungkinkah bertukar karier dapat membantu?

Saya memang merindui kajian dan perbahasan ketika bergelar pelajar dahulu. Realiti politik di Malaysia buat masa ini, khususnya jika terlibat di peringkat rendah, tidak memungkinkan perbahasan bebas, ilmiah, agama dikembangkan.

Mungkinkah penyelesaian untuk rindu saya adalah mencari platform sumbangan perjuangan yang lebih sesuai untuk dunia politik yang saya dekati dan dunia ilmu yang saya rindui!

No comments: