21.6.08

Parti Merentas Kemenangan - Pemuda PAS Selangor


Tajuk artikel ini merupakan tajuk ucapan tema Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor ke 42, yang diadakan di Shah Alam pada 14 Jun 2008. Ucapan tersebut telah disampaikan oleh ketuanya, Ybhg. Ustaz Sallehen Mukhyi.

Berikut adalah petikan daripada ucapan tersebut untuk tatapan para pembaca semua, khususnya bagi yang tidak dapat menyertai muktamar tersebut. Juga untuk yang ingin memahami situasi dan idealisme Pemuda PAS Selangor ketika ini.

  1. Di bawah tajuk kecil Kerajaan Campuran:

"Walau apapun istilah untuk meletakkan kita hanya menumpang kerajaan orang lain, namun realitinya orang lain juga menumpang kekuatan jentera dan kerja kita dalam mencapai kemenangan pilihanraya baru-baru ini."

  1. Cabaran Pemuda:

"Kita akan memantau dan menegur pemimpin kerajaan negeri agar tidak mengimpot budaya buruk dan jijik tersebut. Elakkanlah dari (pada) perasaan angkuh dan sombong sebagaimana pemimpin BN sebelum ini kerana semua ini menjadi penghalang turunnya keberkatan dari Allah SWT."

"Sekiranya kerajaan negeri lambat menangani masalah ini maka kita mencadangkan agar Badan Perhubungan PAS negeri dapat mengenukakan Pelan Pelaksanaan Manifesto, bagi memastikan segala janji akan tertunai dan sokongan rakyat akan bertambah kuat."

  1. Parti Merentas Kemenangan:

"Polisi parti mestilah menjadi asas dan tunjang yang utama dalam mengurus tadbir potfolio exco yang kita kendalikan. Keputusan parti mestilah dijadikan sebagai sandaran dalam mencari persetujuan, persefahaman dan kebersamaan mengurus tadbir kerajaan negeri."

"Tahniah di atas penubuhan PASKAD. Namun seperkara yang penting untuk dicadangkan ialah pembentukan jawatankuasa Hisbah perlu diwujudkan di peringkat domestik dengan diwakili oleh kesemua dewan-dewan Pemuda, Ulama dan Muslimat, yang diberi autoriti untuk memastikan ketelusan, menegur yang salah, mengingatkan yang terlalai agar matlamat parti sentiasa merentasi kemenangan yang kita raih."

  1. Tugas dan Peranan:

"Kita ingin mengingatkan bahawa menjaga kesucian Islam melampaui kepada menjaga Pakatan Rakyat. Kita rela bersendirian untuk Islam sekiranya kebersamaan itu akan mencemarkannya."

Tahniah kepada Pemuda PAS Selangor atas kebersediaan dalam menyiapkan pendirian dan prinsip dewan sepanjang perjalanan nakhoda Selangor Baru ini. Semangat yang ditunjukkan untuk mencapai kecemerlangan tadbir urus negeri memberi keyakinan kepada kita bahawa dewan ini akan terus memacu tindakan berasaskan kepada kebersamaan dan menghormati prinsip.

Kita bersama merakyatkan Selangor dengan kebajikan dan prinsip murni!

1 comment:

Anonymous said...

Salam...

Syabas kepada Pemuda Selangor. Jangan ditangguhkan perjuangan kalian dengan andaian-andaian yang juhud.

Tegas ini adalah tuntutan, namun kita tahu ada batasan. Bincanglah dan ambil pandangan para ulamak PAS.