9.6.08

Sistem Usrah Perlu Dikaji Semula.

Saya pernah menulis behawa salah satu matlamat bagi gerakan Islam adalah meluaskan risalah Islam ke setiap penjuru dunia, penjuru kehidupan dan penjuru kerja buat harian, bukan menjayakan usrah. Saya tekankan perkara ini sebagai penyelesaian mudah terhadap kemelut usrah sebagai satu medium dakwah atau pengajian agama yang jarang berjaya sempurna.

Merujuk kepada banyak buku-buku terbitan Ikhwan atau mana-mana gerakan Islam dunia, usrah disifatkan sebagai satu gerakerja yang sangat berjaya sebagai sumber kekuatan gerakan mereka. Ia mampu menjadi medan bertukar teori dan amalan, koreksi diri dan rakan serta menyusun pelan tindakan untuk kerja-kerja dakwah dan politik.

Tetapi, malangnya ia tidak semudah memperkatakannya. Bukan kerana usrah tidak relevan lagi pada era ini tetapi ia tidak lagi menjadi daya tarikan kepada pekerja-pekerja Islam masa kini. Atau memang tidak relevan? Saya fikir tidak setahap itu. Apa yang berlaku. ia sukar diadakan. Payah untuk berjalan lancar. Jarang dihadiri jika tiada tokoh hebat. Saya fikir banyak faktornya. Bermula dengan masalah kesempitan masa sehinggalah kepada kewibawaan sesebuah usrah yang dijalankan.

Saya mengharapkan, kemelut ini perlu diubati segera, khususnya selepas era kemenangan besar PRU yang lalu. Jangan lagi disalahkan ahli semata-mata apabila usrah tidak berjalan lancar. Jangan mudah sifatkan mereka sebagai ahli yang gugur atau pasif, hanya kerana tidak menghadiri usrah. Oleh itulah saya memilih penegasan risalah sebagai matlamat bukan usrah. Bagi saya, itu satu daripada penyelesaian masalah. Atau mengelak masalah terus berulang? Mungkin juga.

Risalah sebagai matlamat bermakna biarlah apa sahaja program yang kita lakukan, di mana atau apa tatacaranya, walau bukan usrah, asalkan ianya menjadi medan perbahasan dan pendalamian risalah Rasulullah saw. Matlamat kita agar risalah baginda saw diterima seramai mungkin, difahami dan diamalkan. Kemudian dihayati bersama sebaik mungkin.

Tidak dinafikan, usrah memiliki objektif tersendiri yang biasanya tiada dalam program lain, namun setidak-tidaknya risalah tadi sampai dengan apa cara sekalipun. Lagipun, biasanya juga, usrah yang dijalankan selama ini tidak berjaya mencapai objektifnya yang sangat cantik itu.

Penyelesaian kedua ialah dengan melakukan rombakan besar-besaran terhadap institusi usrah, khususnya dalam gerakan PAS. Saya percaya usrah masih relevan dalam PAS dan terus relevan selamanya kerana susuk usrah itu sendiri sangat anjal, mantap dan dinamik. Maka, apa yang perlu dilakukan ialah sistem pelaksanaan usrah dan silibusnya perlu dikaji semula. Jangan banyak terikat dengan cara lama atau cara yang sedia terguna kini.

Jangan kerapkan ahli hadir usrah di banyak peringkat, tetapi semuanya seperti tiada beza dan tidak mencerminkan peringkat-peringkat itu. Usrah cawangan, pemuda, zon dan kawasan seperti tiada pemisah atau pembeza. Yang membezakannya hanya naqib-naqib terlibat.

Usrah yang terpaksa dihadiri terlalu kerap turut menjadi penyumbang kepada kelemahan ahli bukan kekuatan bagai yang diharapkan. Tanggapan biasa, jika ingin menjadi ahli aktif, perlu aktif mengahidiri semua usrah. Jika tidak semua atau sedikit sahaja, maka ditohmah tidak aktif. Akhirnya, semua tidak diikuti. Pihak tertentu, kadang2 tidak sangat mengambil tahu apa puncanya, sama ada kerana terlalu kerap atau usrah itu kandungannya membosankan.

Bagaimana rombakan seharusnya dilakukan, saya pun sukar menjelaskannya di sini. Ia bukan kerja seorang dua dan bukan kerja satu pihak dengan satu bentuk fikiran. Ia adalah isu tarbiah yang besar dan perlu melibatkan pelbagai pihak dan golongan, untuk duduk berseminar atau berbengkel dan dalami betul-betul isu ini. Lahirkan satu resolusi yang pendek ringkas dan mudah.

Hasilnya pula seharusnya sesuai untuk seluruh negara dan bersistematik. Tidak ada lagi pengulangan demi pengulangan pada setiap usrah yang diikuti kerana ia pasti membosankan.

Doa dan harapan saya, agar pimpinan tarbiah PAS dapat memulakan langkah memikirkannya. Tak perlulah sangat, orang tarbiah PAS pun terlalu kerap dan sibuk mengulas dan berceramah perihal politik lompat parti, minyak naik dan kemelut BN, sebaliknya kita ambil kesempatan yang ada untuk memperbaiki sistem tarbiah dan pembentukan diri kita.

Saya turuti setiap rumusan, insya Allah.

No comments: