28.11.08

ARAK : SELANGOR PERLU BELAJAR DARI IRELAND



Oleh Aktivis PR Ireland

( Dipetik dari Tranungkite.net )

Isu pengawalan penjualan alkohol yang berbangkit di Selangor berikutan cadangan daripada seorang ahli pihak berkuasa tempatan (PBT) mula menarik perhatian berikutan kesan dominonya akan menguji kelangsungan pengukuhan Pakatan Rakyat yang diketahui masih memiliki ideologi yang berlainan, tetapi telah berkongsi kuasa atas banyak titik-titik persamaan.

Apabila persoalan membabitkan alkohol tersebut dibangkitkan oleh wakil Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang Islam adalah terasnya, ianya tidaklah menghairankan dan masyarakat Islam keseluruhannya patut bersama dan mengharapkan agar PAS terus aktif memainkan peranannya kerana pengharaman aktiviti berkaitan minuman berkaitan alkohol telah jelas.

Malah dalil akal sendiri akan mengiyakan bahawasanya minuman keras tidak pernah menyumbang kepada sebarang kebaikan, dan ianya diakui oleh semua masyarakat tanpa mengenal batas agama dan budaya.

Pengalaman berada di negara Ireland yang sinonim dengan budaya minuman keras yang telah berakar umbi kepada keseluruhan masyarakatnya, mengingatkan kembali kepada persoalan pencegahan lebih baik daripada rawatan. Manakan tidak apabila banyak peruntukan belanjawan kerajaan terpaksa dibelanjakan bagi membetulkan kembali tabiat masyarakat mereka sama ada melalui pengiklanan mahupun penguatkuasaan.

Malah, kerajaan Ireland dalam pertengahan tahun 2008 (lihat terjemahan suratkhabar dibawah) telah mula memperkenalkan beberapa peraturan baru seperti tempoh penjualan yang lebih singkat dan denda yang lebih tinggi kepada mereka yang terlibat dalam industri alkohol. Jika kerajaan nun jauh di Eropah mula bertindak sedemikian rupa, apakah lagi ruang untuk kita berdalih? sedangkan tabiat meminum minuman keras langsung tidak membabitkan mana-mana budaya masyarakat kita.



IRELAND; 30 Julai 2008- Peraturan baru yang lebih ketat telah dikuatkuasakan oleh kerajaan dalam urusan penjualan dan pemilikan alkohol bertujuan untuk mengawal ketenteraman awam dan mengurangkan penyalahgunaan alkohol oleh golongan di bawah umur. Antara peraturan yang diluluskan di bawah Akta ‘Intoxicating Liquor Act 2008’ meliputi penutupan premis jualan minuman beralkohol dalam jangka masa lebih awal dan pasukan keselamatan diberikan kuasa untuk bertindak jika terdapat penggunaan alkohol kawasan awam. Selain itu, promosi alkohol di media perlu dihadkan, pengenaan denda kepada pemabuk di kawasan awam akan diperkenalkan dan denda kepada premis yang menjual alkohol kepada golongan di bawah 18 akan dilaksanakan.

Menteri Kehakiman, Dermot Ahern dipetik berkata peraturan baru akan membantu kerajaan dalam menangani isu penyalahgunaan alkohol serta menghadkan pemilikan alkohol. Malah, akta tersebut akan menyediakan penguatkuasaan yang lebih berkesan untuk mengatasi pelbagai masalah yang berpunca daripada penyalahgunaan alkohol. Dokumen peraturan berkenaan diluluskan berikutan cadangan daripada Komision Penasihat Alkohol Negara.

Berikutan peraturan tersebut, premis awam akan dibenarkan untuk menjual alkohol hanya dari 10.30 pagi hingga 10 malam pada hari kebiasaan dan 12.30 tengahari ke 10 malam pada hari Ahad. Pengerusi National Off-Licence Association, Jim McCabe berkata dia bimbangkan pemasalahan pelanggan yang mungkin tidak diberikan masa secukupnya berikan notis singkat yang diberikan oleh pihak berkuasa.

Selain itu, dalam usaha untuk mengawal pengguna alkohol di bawah umur, akta tersebut akan memberikan pihak keselamatan kuasa untuk merampas alkohol yang digunakan oleh individu di bawah 18 tahun dan mereka yang minum di tempat awam. Premis yang membekalkan minuman pula akan menghadapi hukuman penutupan premis selama 2 hari.

Michael McLoughlin dari Youth Work Ireland pula berkata undang-undang baru tersebut merupakan satu permulaan yang baik bagi menghentikan penyalahgunaan alkohol untuk golongan minor, tetapi lebih banyak usaha yang perlu dilakukan bagi mengatasi pemasalahan itu terutamanya dari segi pengiklanan alkohol dan kerjasama semua kementerian kerajaan bagi membuat perubahan signifikan kepada tabiat minum masyarakat.

Mr Ahern berkata perlaksanaan denda akan menyumbang kepada penggunaan sumber awam yang lebih effisien dan mewujudkan amalan kebertanggungjawaban masyarakat. Akta tersebut akan juga membabitkan kawalan terhadap pengiklanan alkohol secara percuma ataupun pada harga diskaun, dan juga memberhentikan kemudahan mata bonus ataupun kad pelanggan pasaraya dalam urusan pembelian alkohol. Mr. Ahern juga dipetik berkata akta tersebut bakal mengasingkan kawasan penjualan alkohol di dalam pasaraya.

No comments: