28.11.08

MEMPERKASA KEWIBAWAAN ULAMA

Dipetik dari Laman Web Dewan Ulamak PAS Pusat.

Cabaran demi cabaran perlu dihayati dan ditangani oleh para ulamak, khususnya ahli Dewan Ulamak PAS di semua peringkat demi menjamin kelangsungan perjuangan Islam dan berjaya mencapai matlamatnya.


Itu antara penegasan yang kemukakan oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Dato' Ustaz Haji Mohamed Daud Al-Iraqi, dalam ucap utama ketika merasmikan Ijtimak Ulamak Se-Malaysia yang diadakan di Shah Alam, Selangor. Ijtima' tersebut adalah anjuran Dewan Ulamak PAS Pusat dengan kerjasama Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor.


Beliau berkata: "Pemerkasaan ulamak adalah suatu keperluan yang sangat mendesak bagi memastikan perjuangan Islam ini dapat mencapai matlamatnya yang murni dan para ulamak terus memimpin, memandu serta menjadi rujukan pemerintah dan rakyat.


Para peserta yang terdiri daripada Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulamak PAS Pusat, Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulamak PAS Negeri-negeri dan Wilayah serta tokoh-tokoh ulamak setempat terutamanya di Selangor turut dibentangkan dengan 5 cabaran yang dihurai secara detil oleh Dato' Mohamed Daud Al-Iraqi.


Cabaran-cabaran itu adalah pemisahan antara ulamak dan umara, mendalami ilmu agama secara khusus dan mendekati ilmu semasa, pluralisme dan sekularisme, hubungan dengan non-muslim dan terakhirnya perkembangan teknologi maklumat.


Ucapan itu juga turut menyentuh peranan besar yang perlu dimainkan oleh ulamak pelapis bagi dewan tersebut. Mereka adalah terdiri daripada ulamak muda yang aktif menyertai Lajnah Keahlian dan Ulamak Pelapis.


Tegas beliau: "Saya juga menyeru agar ulamak pelapis terus bersedia sepanjang masa bagi menggalas amanah yang lebih berat, sekiranya diperlukan atau setelah sampai masanya nanti. Dalam pada itu, saya juga menyeru agar mereka sentiasa dibantu oleh ulamak yang lebih berpengalaman, dibimbing dengan betul dan jangan biarkan mereka bersendirian".


Mengakhiri ucapannya, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat merumuskan tiga perkara yang mesti diambil tindakan oleh setiap anggota Dewan Ulamak PAS, agar menjadi sayap terkanan parti;


“Pertama, saya mahu para ulamak menyedari dan menghayati lima cabaran yang saya bentangkan tadi, seterusnya berusaha menguasai cabaran-cabaran itu sehingga setiap satunya ada penyelesaian dan rumusannya”.


“Kedua, Ulama mesti bersedia bertindak sebagai aktivis masyarakat. Jangan memenjarakan diri sendiri daripada masyarakat Malaysia”.


“Ketiga, Ulama perlu berkeyakinan tinggi dan merasakan mereka mampu menjadi kelompok yang hebat, kerana ilmu dunia dan akhirat berada di dada dan tangan mereka. Hilangkan segala perasaan kurang berkeyakinan diri demi menjadi pemimpin dan rujukan masyarakat”.


No comments: