3.11.08

Najib (baca: Mohd Najib) Hasil Carian Damai Abadi

RTM sudah lama melupakan 'kehebatan' Pak Lah. Seingat saya sejak pilihanraya lalu. Status cucu ulamanya juga sudah tidak kedengaran lagi. Mr Clean pula tidak berkumandang di corong-corong televisyen dan radio sejak pelbagai skandal dikaitkan dengan keluarganya. Kehebatannya menumbangkan pembangkang pada tahun 2004, seolah-olah sejarah lama 20 tahun lalu.


Pagi ini Najib ( baca: Mohd Najib ) mula dipuja RTM. Sudah bermula ulasan berita membongkar kehebatan beliau. Sudah kedengaran pujian terhadap kebijaksanaannya dan diiktiraf pula oleh ahli akar umbi parti 'antah berantah' itu. Najib kini pemimpin masa depan, pemimpin cemerlang, pemimpin terbilang. Najib adalah hasil penyelongkaran Pak Lah dalam pencarian damai abadinya. Dikira berjaya atau tidak Pak Lah mencari, itulah hasilnya.


Siapakah Dato' Seri Najib Tun Razak? ( baca: Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak ) Orang Kaya Inderapura ini memang seorang ahli politik yang penuh dengan pengalaman. Menjadi ahli parlimen seawal usia 23 tahun. Memasuki pejabat Menteri Besar Pahang pula ketika 29, pada tahun 1982 hingga 1986. Pelbagai kementerian pernah dipimpinnya. Malah dalam kepimpinan parti 'antah berantah'nya, pernah juga memangku jawatan Ketua Pemuda 'antah berantah' Malaysia. Kemudian Naib Presiden sebelum ke Timbalan Presiden. Kini bakal menjadi peneraju 'antah berantah'.


Apakah beliau menepati ciri-ciri damai abadi Pak Lah dengan latar belakang politiknya itu? Sudah tentu tidak kerana Pak Lah telah menetapkan kriteria yang sangat tinggi. Namun, itulah hasil carian Pak Lah. Jika dicari di luar 'antah berantah', mungkin akan terjumpa beratus tokoh lebih baik daripada Najib.


Benarkah Najib tidak baik? Itu persoalan yang subjektif jawapannya. Jika dilihat kepada ikrar Najib semalam, di dalam blognya, beliau mempunyai keazaman yang baik.


"Saya berazam menggalas amanah dan tanggungjawab ini sebaik mungkin bagi menangani segala cabaran yang sedang dihadapi Umno dan Barisan Nasional (BN). Saya harap proses pemilihan yang sedang berlaku sekarang ini dapat terus berjalan dengan bersih dan teratur".

"Marilah kita bermuafakat dan bekerjasama untuk membawa obor perjuangan murni agama, bangsa dan negara."


Satu ikrar yang baik. Tetapi, ikrar sebegitu, bukan sahaja diungkapkan oleh Najib seorang, malah semua pemimpin 'antah berantah'. Biarpun mereka pemimpin rasuah, pemimpin skandal, pemimpin sombong, semuanya memiliki kemampuan luar biasa untuk bercakap seperti apa yang Najib tulis. Tiada erti.


Apa yang Najib akan sumbangkan demi agama Islam? Apa wawasannya untuk agama Islam? Apa pula pencarian beliau? Persoalan-persoalan ini tentu sedang dirangka jawapannya oleh tink tank beliau, sama ada di Tingkat 4 ataupun di dalam Eurocopter nya nanti. Kita nantikan sajaknya pula pada penghujung Mac depan. Setelah genap setahun 'antah berantah' tersungkur.


Pendakian Najib ini mungkin menarik perhatian rakyat Pahang sahaja. Baik buruknya akhlak seseorang pemimpin itu, dia tetap membawa pembangunan. Pembangunan ini sedang dinanti pelannya oleh penduduk Pekan dan umumnya rakyat Pahang. Warga Iskandar Johor mungkin sedang kaget.


Bagaimana pula penduduk Lambor di Perak yang menjadi salah satu tempat asal keturunan bapa Najib? Ingatkah Najib? Orang 'antah berantah' Lambor mungkin boleh menghantar memo pembangunan mereka.


No comments: