6.11.08

RFC Sungai Petani Diberi Amaran Oleh KFC Amerika Syarikat

Herba Penawar Al-Wahida, HPA telah melangkah jauh ke hadapan untuk membentuk pasaran baru kepenggunaan di negara kita Malaysia. HPA, sebuah syarikat yang memiliki profil hebat, telah bertindak sebagai pengeluar, pemborong dan penjual manakala pengguna barangannya, rata-rata adalah umat Islam.

Jika ditanya kenapakah HPA yang memiliki barangan berkualiti enggan untuk meletakkan produknya di gedung beli-belah yang masyhur, sebaliknya menggunakan sistem MLM, maka jawapannya adalah untuk membina rangkaian pasaran baru umat Islam. Malah, bukanlah suatu yang mudah untuk memecah monopoli barangan non-muslim dan produk antarabangsa di gedung-gedung ini, selain sikap sesetengah pihak yang terbukti iri hati terhadap barangan umat Islam.

Oleh itulah sistem MLM diperkenalkan sejak tahun 1997. Dan kini, antara yang paling popular ialah kopi radiz, radix cola, cereal radix, barangan kosmetik ( dengan kerjasama sirim ), ubatan herba dan yang terbaru Radix Fried Chicken.

Tulisan ini tidak bermaksud untuk menceritakan secara detil perkara yang saya lontarkan di atas. Cuma ingin mendedahkan bagaimana cabaran sedang dihadapi oleh HPA apabila syarikat ini mula menjadi pesaing utama kepada produk-produk antarabangsa di pasaran.

Cabaran pertama, KFC di Amerika Syarikat melalui lawyernya telah menghantar surat amaran supaya HPA menukar warna merah pada RFC di Sungai Petani itu. Sedangkan warna merah itu tidak sama langsung.

Bayangkan kekuatan HPA apabila satu-satunya outlet RFC milik HPA buat masa ini yang terletak di Sungai Petani berjaya memperolehi jualan harian sekitar RM20k manakala KFC di tempat yang sama hanya RM7k. Ini sudah dilihat sebagai ancaman kepada mereka. RFC hanya ada satu outlet di Malaysia manakala KFC kurang lebih 400 premis.

Cabaran kedua, Nestle juga telah menghantar surat amaran kepada HPA kerana mendakwa gambar cawan di bungkusan cereal radix adalah 'trademark' milik Nestle. Aduh, kartun bunyinya.

Sama ada bantahan mereka berasas atau tidak, jika silap tindakan diambil HPA, maka sebarang siasatan yang bakal berlaku memungkinkan operasi HPA terganggu. Itu yang mereka mahu. Jalan selamat bagi HPA ialah, melakukan perubahan.

Sejauh mana kejayaan HPA mengeluarkan makanan dan minuman halal dan suci, pimpinan HPA selalu mengingatkan bahawa asas utama bagi perniagaan HPA adalah ubatan berasaskan herba yang memiliki unsur alamiah dan ilahiah. Bagi ahli HPA pula, matlamat syarikat untuk mereka yang aktif adalah menjadikan mereka herbalis yang berjaya.

HPA percaya bahawa faktor kesembuhan penyakit pada manusia terdiri daripada 4 perkara. Spiritual, mental, emosi dan fizikal. Sementara punca penyakit paling utama ada tiga, iaitu kewujudan toksid, ketidak seimbangan suhu badan dan ketidak seimbangan angin dalam badan. Insya Allah perbincangan bersambung pada entri akan datang.

4 comments:

Don@Ipoh said...

menarik blog anda.. tahniah.. teruskan usaha.

Elbaritii said...

Terima kasih kerana berkunjung. Jangan lupa datang lagi.

Anonymous said...

tu la orang Islam bodoh masih nak makan kat KFC. dulu kan kita dah sama sama lancar kempen boikot kfc, coca cola dan caltex.

Allah selamatkan HPA dan RFC
Takbir

Anonymous said...

salam..ya..mereka sudah takut..mari jihad ekonomi muslim!!