9.1.09

KARPAL SINGH JAHIL HUDUD, TERTINGGAL KERETAPI


Artikel berikut di Malaysiakini dirujuk; " Hudud: Kenyataan Anwar mengelirukan, kata Karpal"

Nampaknya Pengerusi DAP masih lagi mahu dilihat sebagai pejuang anti-Hudud dan mahu meyakinkan orang ramai, rakyat Malaysia, bahawa dia adalah pejuang setia dalam menentang Hudud.

Cuba lihat kenyataannya seperti berikut:

"Kenyataan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bahawa tidak perlu menolak hukum hudud kerana ia hanya terpakai kepada orang Islam adalah bertentangan dengan hasrat PAS yang mengakui mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

"Ini memang menjadi pendirian PAS sejak ditubuhkan sepertimana dicerminkan dalam kenyataan oleh bekas dan pemimpin PAS sekarang."

Jelas Karpal Singh masih lagi jahil dengan Hudud dan Negara Islam. Eh, memanglah jahil, dia bukan Islam. Orang-orang Islam pun ramai yang sama begitu. Maka tak pelik Karpal seperti orang Arab Jahiliah yang menolak kebaikan Islam.

Dia fikir apabila Negara Islam dibentuk, mesti semua orang kena ikut hukum Islam. Contoh yang dibawanya adalah Arab Saudi. Beliau juga memetik kata-kata Tuan Guru Mursyidul Am PAS seperti berikut:

"Saya tidak nampak kenapa mereka (iaitu orang bukan Islam) tidak dapat menerima hukum hudud yang tidak berbeza daripada undang-undang Barat".

Saya ingin tegaskan kepada Karpal bahawa orang-orang PAS sedar terhadap undang-undang di Arab Saudi itu. Tetapi jangan lupa tentang komposisi penduduk antara Islam dan bukan Islam di sana. Tak sama dengan Malaysia, maka peraturan dalam pelaksanaan Hudud dua negara ini boleh sahaja berbeza, berdasarkan realiti setempat.

Dalam Islam, ada banyak mazhab dan banyak pandangan. PAS boleh sahaja tak ikut cara Arab Saudi. Malaslah saya nak cerita panjang, Karpal bukan Islam.

Beralih kepada kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Karpal kena faham, maksud Tuan Guru itu ialah menerima Hudud dilaksanakan oleh orang Islam ke atas pesalah orang Islam menurut hukum Islam. Kan Karpal bukan Islam. Kenapa bimbang? Kami minta tolong faham, tolong benarkan dan tolong undi. Itu sahaja. Bukan tolong hulurkan tangan perompak bukan Islam untuk kami potong. Tidak, tidak, bukan begitu.

Kami pun bukanlah seronok-seronok aje nak hukum orang Islam. Apatah lagi bukan Islam. Ada peraturan yang Karpal belum tahu lagi.

Karpal menambah lagi:

"Adalah penting untuk Anwar mengetahui apakah niat sebenar PAS yang memperjuangkan penubuhan sebuah negara Islam.

"Mungkin Presiden PAS (Datuk Seri Abdul) Hadi Awang patut memberikan penjelasan sama ada hukum hudud yang ingin dilaksanakan PAS terpakai kepada orang Islam dan juga bukan Islam sekiranya PAS berjaya menubuhkan sebuah negara Islam. Demi kepentingan orang ramai, beliau patut berbuat demikian."

Berdasarkan kepada kenyataan di atas, jelaslah Karpal tertinggal keretapi. Karpal ini masih tidak celik IT kah atau malas baca Harakahdaily? Eh, jangan pula ingat Harakahdaily hanya untuk orang Islam ya! Hudud sahaja tahu!

Karpal ni sebenarnya bijak politik atau tidak? Lim Kit Siang sibuk-sibuk ceramah di Kuala Terengganu, dia merepek di Kuala Lumpur!

Buat tuan lawyer Karpal, janganlah bicara perkara yang anda tidak tahu. Dalam agama kami, kami diajar, bukan semua kami ikut, tapi ramai orang PAS ikut, iaitu jangan bercakap perkara yang tidak diketahui. Diam lebih baik daripada cakap-cakap merepek.

Jika Karpal belum faham pasal Hudud, cubalah mengaji dahulu. Manalah tahu, untung sabut timbul, untung Karpal, berjiwa tenang.

Marilah kita fokus kepada isu rasuah, penyelewengan, kezaliman ISA dan penipuan dalam pilihanraya. Tak payahlah menunjukkan kebebalan kita dalam perkara yang kita memang tidak cerdik.

Lapangkan dada, buka minda, cuba bertanya sebelum berpendirian. Boleh? Lebih-lebih sangat, takut nanti orang PAS Puchong tak undi anak kamu dalam pilihanraya akan datang, baru padan muka ...rakyat! Mmmmm

3 comments:

Anonymous said...

come on la guys... karpal is a lawyer right? and he knows lawyers also some of them make money from defending criminals right? here's my theory..

hudud law applied ---> less crime
less crime ---> less court case
less court case ---> less lawyer appointed
less lawyer appointed ---> less lawyer pocket money

see my theory.. its money matters man.. :)

Anonymous said...

pimpinan pi lah jumpa karpal tu bersemuka.. bg penjelasan... kalau UMNO yg dah faham dan mengaku Islam pun tolak hudud apatah lg karpal singh yg masih belum Islam..

Elbaritii said...

Karpal dan Lim Kit Siang dah pernah bincang dan dialog dengan PAS pasal Hudud, masa kita menang kat Ganu. Pasal tuh la DAP keluar BA.

Jika kita jelaskan pun, kena faham bahawa kalau dia setuju pun, idealisme DAP tetap bercanggah dengan Hudud. So, jalan terbaik, masing2 hormat satu sama lain.