1.2.09

BOTAKU HANGAT PIJO

Saya belum lagi ada kesempatan untuk meraikan penghijrahan Adun Bota di ruang blog ini, kerana kesempitan masa untuk membicarakan hal itu. Apa yang tersempat. cuma mencadangkan bekas pemimpin nombor wahid BN Perak berhenti daripada dunia politik Umno.


Tiba-tiba malam ini saya menerima satu sms yang agak mengejutkan. Saya menerimanya sebelum melayari berita-berita internet malam ini. Maka saya percaya ia sekadar teori mainan BN.


Ia berbunyi " salam, dengarnya malam ni atau esok govt Perak tumbang, 2 PKR exco dah 4 hari hilang. Any inside info yg siqah boleh dita'kidkan? If yes, jawabnya kena bubar DUN, election..." Received 22:56:59


Tetapi, selepas membaca banyak sumber berita alternatif, nampaknya teori yang saya fikir tinggal teori, bertukar menjadi igauan ngeri buat diri saya. Cepat-cepat saya hubungi sahabat pemuda di Parit. Soalan saya ringkas, apa berita terpenting dari Bota?


Dia menjawab "2 exco PKR kemungkinan besar lompat" Received: 01:30:46


Mulalah saya mencari maklumat tambahan atau baru berkaitannya dan ramai yang menulis tentang kerisauan masing-masing, selain berdoa untuk kebaikan PR Perak. Siapalah yang tidak bimbang dengan situasi sebegini. Dilaporkan dua exco itu sudah hilang sejak 4 hari dan kini, pada malam ini sedang berada di rumah TPM bersama pegawai SPRM. Rumah Najib pula dikatakan sedang dikepung oleh pihak keselamatan.


Di mana mereka tidak penting bagi saya. Boleh sahaja mereka kini berada di Pulau Pangkor atau Langkawi, bukannya di Pekan atau Putrajaya. Tetapi, di manakah prinsip mereka? Mampukah mereka pertahankan prinsip dengan bersedia dipenjara? Kes mereka sendiri membuktikan bahawa tiada apa yang boleh diharapkan. Kita andaikanlah mereka mendakap BN.


Hasilnya 30 PR dan 29 BN. Siapa sasaran Najib seterusnya?


Benarkah Adun Bota? Atau sebenarnya mana-mana Adun DAP atau PKR yang lain? Peletakan jawatan Datuk Seri Tajol Rosli dilaporkan lewat daripada tarikh peletakan sebenarnya. Dia juga pernah menafikan peletakan itu beberapa hari lalu.


Apa bacaan anda?


Saya andaikan peletakan itu diarah Najib. Datuk Seri Tajol Rosli enggan pada asalnya. Tetapi atas arahan, akhirnya Tajol Rosli meletaknya. Kenyataannya juga kritikal.


Kurang lebih begini " Saya tidak mampu memenangkan semula BN pada pilihan raya akan datang. Kemasukan Adun Bota ke dalam PKR memalukan BN Perak. Saya percaya pengganti saya mampu merampas semula Perak. Jika tidak, maka tiada siapa yang mampu melakukannya"


Kenyataan di atas adalah susunan ayat saya, dengan cuba menepati intipati kenyataan sebenar beliau. Nampak yakin Tajol bahawa penggantinya lebih baik dan mampu. Siapakah penggantinya kini jika bukan Najib? Maka, dengan perancangan yang rapi, nampaknya Najib mencari jalan pintas untuk menutup dua kali tewas sebelum ini.


Saya tidaklah sehingga ingin menuduh kemasukan Adun Bota ke dalam PR adalah sebahagian pelan Najib. Tetapi, tanpa Tajol menjadi Ketua Perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Hj Ahmad Zahid Hamidi kekal menteri pusat, siapakah yang akan dinobatkan Najib untuk bakal MB Perak mewakili BN dalam pelan itu?


Kita gembira dan memuji penghijrahan Adun Bota. Mereka gembira dan memuji penghijrahan 2 exco PKR. Seri.


Mereka tarik semula Adun Bota? Tunggu sahaja esok pagi, eh, beberapa jam lagi.


No comments: