9.2.09

TERIMA KASIH KARPAL, GELAKKAN PEKIDA, KASUT MENUNGGU NAJIB(S) ?


Terima kasih Karpal


Saya gembira terhadap kenyataan Karpal Singh yang mengkritik keras DSAI. Gembira saya bukanlah kerana saya lebih suka dia daripada DSAI, atau saya lebih tidak suka DSAI daripada dia atau kerana dua-duanya saya tak minat. Bukan. Saya seronok kerana ini membezakan dengan jelas antara pendirian Karpal dengan PR.


Beberapa hari lalu, media cuba gambarkan seluruh pimpinan PR 'sanggup' bertindak sehingga ingin menyaman Sultan Perak. Saman sebegini memang melangkaui jaluran ketatasusilaan dalam negara yang berteraskan raja berperlembagaan seperti Malaysia, walaupun undang-undang membenarkannya, ibarat komentar Tun Det.


Oleh itu, keputusan PR menangguhkan saman terhadap BN yang dijadualkan diadakan esok di Mahkamah Tinggi Ipoh, adalah tepat pada tekaan saya. Biarlah Karpal melakukannya bersendirian terlebih dahulu. Dengan itu media tidak dapat menyamakan kedua-dua tindakan ini. Terima kasih Karpal.



Gelakkan Pekida


Bila dengar Pekida, saya rasa gerun. Orang kata Pekida ni hebat, berisi dan pantas. Bila dengar amaran dikeluarkan oleh Pekida terhadap Karpal, saya jadi panik. Apakah akan ada tindakan drastik dan 'hebat' akan dilakukan?


Baca punya baca, alahai, seluruh cawangan dikerahkan untuk melawan seorang 'loyar' tua yang berpengalaman dibalai polis? Hahahahahahahahahahahaha


Kalau tarik kereta Karpal pun, baik sikit maruah Pekida.



Kasut menunggu Najib(s) ?


Ada yang bertanya kenapa saya menggunakan huruf 's' dihujung nama Najib. Saya jawab, sebab Najib ni berada di mana-mana. Kejap Putrajaya, kemudian Pekan, baru-baru ni di Kuala Terengganu dan paling baru di Istana Kinta. Hebat dia, boleh aktif di mana-mana. Bak kata orang kampung, "maunye idak, oghang Pekan kosei Umno Peghak".


Agaknya Najib ni banyak kut, maka saya gunakan huruf (s) untuk gambarkan kemungkinan itu.


Kalau sebelum ini, pengundi Changkat Jering sibuk nunggu Othman Jailu untuk dihadiahkan kasut terbang, kini diandaikan sasaran itu akan beralih kepada Najib(s) pula. Sebabnya, pilihanraya kecil selepas perginya almarhum YB Roslan Shaharum akan membawa Najib(s) ke DUN Changkat Jering yang berada di dalam Parlimen Bukit Gantang.


Tak tahulah pula kalau Najib tak mahu masuk ke DUN tersebut. Apa yang saya pasti, sumpah Osman Jailu tak akan 'kicak' tanah kampungnya dalam waktu terdekat ini. Hai, nak tumpo?


Selamat datang Najib(s), kata orang-orang kampung Osman. Hehehehe


Tapi teman juge ghasekan Allah sedang 'bercakap' dengan pejuang agamaNya. Sebelum diperkenankan seluruh DUN, kome cube dulu dengan satu parlimen. Betui ke oghang Peghak dah beghubah semuenye. Takut nanti kome juge yang ghugi, elok2 boleh jadi pembangkang yang kuat, laih-laih tinggei seciput aje. Kadang-kadang, keyakinan kite mendahului ketentuan Ilahi. Ingat le kite same-same yei.


Al-Fatihah buat almarhum YB Roslan Shaharum.



No comments: