28.4.09

BABI PUNYA CERITA

1. Semalam sahabat saya tidak berkudrat ke pejabat. Alasannya, hilang suara, tekak sakit dan hidung selesema. Saya terus mengusik dengan sms, " syeikh, flu mukhaffafah ke mughallazah?". Segera dia balas, "nauzubillah, mukhaffafah aje". Saya baca dengan biasa. Tak lega manapun, sebab dah tahu, jenis penyakit kebabian ini masih belum masuk ke Malaysia, alhamdulillah.

2. Lantas teringat saya kepada projek pertama kerajaan Selangor Pakatan Rakyat tahun lepas yang menjadi pertikaian segala pejuang Melayu dan keris. Dah macam tak ada kerja lain agaknya kerajaan ini, yang dijaganya hanya kebajikan apek2 dan tokeh2. Itulah hentakan mereka di mana-mana, termasuk tibitigasuku.

3. Kini, apa agaknya perasaan pejuang Melayu ini? Lebih-lebih lagi Melayu yang tak jauh manapun dari ladang-ladang ini. Eh, penyakit yang dekat Mexico tu pun mengecutkan segala manusia di Kuala Lumpur, apatah pula ladang babi yang terdedah dan terbiar seperti sedia kalanya, di mana-mana tempat di Malaysia. Tidak berbangkit lagi perihal dekatlah, kawasan Melayulah. Kini yang menjadi tuntutan, di mana sahaja, hatta di dalam gua pun, mesti ladang ini diurus baik. Tiada jaminan, kalau ladang ini terbiar dan terdedah di hujung Perak, orang Melayu Selangor akan rasa selamat.

4. Dalam media khabar hari ini, sibuk pula orang-orang PPIM berhujah. Dulu, time orang besar Selangor nak tolong selesaikan, tak nampak pula berhujah menyokong? Itulah Melayu.

5. Tajuk entri ini perlu dibaca sebagai perihal cerita babi yang tidak sudah-sudah. Rupa-rupanya memang apek Malaysia tidak cukup babi, sehingga diimport dari Mexico, Canada, Vietnam dan lain-lain lagi. Huh, kuat benar selera mereka.

1 comment:

Anonymous said...

jemput la datang seminar babi
http://myfaisalonline.blogspot.com/2009/04/babi-dari-perspektif-islam-dan.html

faisal