27.4.09

SATU ENTRI TANPA NAMA

Assalamualaikum wbt

1. Saya bukan orang Kelantan, tetapi pernah belajar di sana. Saya bukan pemain bola yang hebat, tetapi saya sempat hebat menyokong pasukan hebat saya. Dua malam lepas, saya tidak menjadi penyokong hebat Kelantan, sekadarnya sahaja, tetapi tetap kecewa. Orang Perak gagal di Kelantan. Tak apa Yob, cuba lagi. Perak dan Kelantan akan bersatu jua nanti.

2. Sudah jarang kedengaran cerita-cerita menarik dari Perak. Mungkin saya perlu menjenguk kampung untuk mendapatkan maklumat yang segar. Teringat juga kepada mee udang yang menjadi rebutan pendatang di Kuala Sepetang, beberapa minggu lalu. Saya anti kepada udang kerana resdung yang bermaharajalela, tetapi ketika melahap mee udang, saya maafkan diri saya. Nak hidup katakan.

3. Ketika berkempen ramai yang sanggup turun ke Bukit Gantang. Ketika bekerja, harapan saya agar adalah juga yang akan membantu Ir Nizar untuk melaksanakan tugasnya. Bijaklah PAS Perak menarik orang ramai untuk turun lagi ke Bukit Gantang. Kempen gotong royong ke, kempen makan besar ke, kempen sukan rakyat ke atau kempen kebajikan.

4. Sebelum terlupa, entri kali ini tidak bertajuk khusus. Semua yang terlintas di benak saya sebelum ini, itu yang saya cuba letakkan di entri ini. Pilih yang mana ok, maka saya susunkan ayatnya. Seperti yang pernah saya uar-uarkan ketika mula berjinak-jinak dengan medan blog begini. Saya menulis bukan kerana nama, tetapi memang untuk belajar menulis. Syukur sangat apabila ada pembaca bagi setiap latihan tulisan saya. Terima kasih.

5. Teringat kepada tulisan al-fadhil Ustaz Nik Abduh. Mmmm ramai yang terpesong atau sengaja mengelak daripada isu sebenar. Saya memilih isu sebenar ialah kerja sesat melagakan dua pimpinan sendiri. Itu yang utama - bukan kerajaan perpaduan, bukan Tuan Guru lemah dan gagal menolak dipengaruhi, bukan mendedahkan kelemahan sendiri, bukan dua puak atau klik, bukan ulama dan profesional bertembung dan bukan anai-anai - yang menjadi isu utama dalam entri beliau. Bacalah dengan hati dan tafsirkan dengan penuh hemah.

6. Kerja sesat dan gila bagi orang yang menjadi pembantu kita, memang benar-benar membuktikan orang itu sesat dan gila. Bukankah begitu? Pelikkah ianya berlaku begitu? Kita cuba lihat lebih luas, lebih umum dan lebih terbuka. Kalau seorang ulama boleh gugur dengan dunia, harta, takhta dan iblis, apakah seorang ulama itu maksum daripada tipu daya syaitan manusia yang menyesatkan? Itulah manusia biasa yang bukan Nabi dan Rasul. Tiada jaminan maksum dan sentiasa OK.

7. Biarpun hujah Ustaz Nik Abduh dalam isu kerajaan perpaduan kuat atau lemah, kerja gila yang didedahkan oleh beliau tetap dan masih berstatus gila. Paling kurang, gila jawatan.

8. Nik Abduh gagal memahami sindiran ayahnya? Ya, saya bersetuju itu diperbahaskan jika ayat itulah satu-satunya bahan fikir dan kaji beliau terhadap ayahandanya. Kalau begitu, saya juga boleh mengandaikan, memang itu satu sindiran. Hakikatnya, tidak begitu. Bukan itu sahaja bahan pembedahan beliau. Bukan itu sahaja hujahnya untuk menggambarkan sokongan ayahandanya. Sambil menunggu giliran nak ke tandaspun, mereka boleh berbahas sama.

9. Oh, mungkin juga pengkritik Nik Abduh berasal dari kem yang berbeza. Kem yang berlawanan. Kem yang sentiasa memusuhi kem Nik Abduh. Tetapi, saya percaya biar hebat mana sekalipun kem MU, ia tidak menjadi hujah bahawa Nik Abduh salah hanya kerana menyokong Liverpool. Ustaz, u will never walk alone...

10. Ohh, kini, Ihsan Izziddeen kini sedang nyenyak tidur. Biarpun dia tidak sedar abahnya di sisi, saya amat berpuas hati menatapnya. Nikmat seorang anak, hanya ibu dan abahnya sahaja memahaminya. Doa saya, selalunya begitulah, mahu Ihsan melatakan kebaikan dan kebajikan, berseiring dengan pembaikan.

11. Ketika letih, otak memang serabut. Tulisanpun tak menentu. Apatah lagi bagi seorang pelatih. Sebaik saya bersedia nanti, mari kita menjenguk persiapan perwakilan PAS membuat pilihan.

No comments: