13.5.09

DR DZULKEFLY AHMAD SETUJU MUQABALAH DENGAN BN UNTUK ISU PERAK

1. Amat menarik apabila semakin ramai bersetuju diadakan pertemuan antara pemimpin Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional bagi menyelesaikan masalah yang berlaku di Perak. Antara yang terbaru ialah kenyataan oleh Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah JPP dan AP Kuala Selangor.

2. Walaupun begitu, kenyataan beliau adalah sebelum keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang telah memihak kepada Ir. Nizar pada Isnin lalu. Beliau dilaporkan mengulas kenyataan Lim Kit Siang. Nada yang sama juga disuarakan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

3. Nampaknya, beliau bersetuju untuk diadakan pertemuan atau muqabalah dengan pemimpin Umno bagi kepentingan rakyat Perak. Sesuatu yang boleh diterima, walaupun tidak seperti usaha muqabalah dengan Umno selepas pilihanraya umum lalu yang bertujuan untuk melihat kemungkinan-kemungkinan yang membawa kepada kepentingan Islam dan rakyat keseluruhan.

4. Mungkinkah Dr Dzulkefly sememangnya bersetuju dengan idea muqabalah pada tahun lepas? Siapa tahu?

5. Nada dan idea Dr Dzulkefly tidak jauh bezanya dengan apa yang disuarakan oleh Presiden PAS ketika mencadangkan kerajaan perpaduan baru-baru ini. Cuma mungkin berbeza pada pendekatan, sebaliknya bersama pada tujuan.

6. Katanya ( seperti dilaporkan Sinar Harian pada 11 Mei, muka surat S4 ) : "Masalah ini timbul daripada kita sendiri, bukannya bencana atau malapetaka diturunkan. Jadi perkara ini perlu diselesaikan oleh kita sendiri dan saya bersetuju jika kedua-dua pihak ingin bertemu ( muqabalah - elbaritii ) dan berbincang ( muzakarah - elbaritii ) dalam mencari jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut."

7. Biarpun mungkin ada yang menuduh ini seperti memberi talian hayat kepada BN, tetapi idea baik ini boleh memberikan kebaikan kepada semua dan itulah sifat negarawan sejati.

2 comments:

AinDayana said...

ohh..perak tanah ayokuuuu..ngape le jadi macam2....huhuhu...baca kat berita skang macam2 menda jadi....aku tak sokong sesiapa..sebab...aku tak ponah g ngundiiiiii....

Anonymous said...

Ain dayana, jangan lah gitu. Setiap Undi kita penentu masa depan anak cucu kita gak. Sebelum ngundi masa akan datang, pikio pikio sikit (yang mane satu baguih untuk ugama kita).