8.5.09

JANGAN SIMPAN BAWAH KARPET, NANTI HAPAK

1. Trend yang diamalkan oleh pemimpin politik Pakatan adalah mudah, menjawab dengan ayat "ini semua permainan media", apabila berlaku pergolakan dalaman parti. Saya sangat tidak setuju. Ya, benar media akan sensasikan, tetapi tiadalah sensasi jika isu itu tidak wujud pada akarnya. Media pula tidak akan berjaya mencipta isu dalam hal-hal tertentu, termasuk hal ulama dan profesional dalam PAS.

2. Tidak perlulah pemimpin PAS menyorokkan semua isu di bawah karpet, demi menjaga imej "Islam" pada parti kononnya, sedangkan perlakuan sesetengah pemimpin tidakpun diperbetul dan diperbaiki langsung, malah itulah punca masalahnya. Apakah pemimpin PAS malas berfikir untuk selesaikan masalah? Seimbangkan kritikan kita terhadap mad'u dengan kritikan kita terhadap rakan da'i.

3. Jika media bertanya apakah ulama diperlekehkan, kita kata itu mainan media. Cuba lihat kenyataan pemimpin PAS tertentu, di dalam media alternatif dan di blog-blog. Janganlah memperbodohkan pembaca. Tolonglah...

4. Adalah buruk lakunya, jika kelemahan sendiri dilemparkan kepada media perdana. Belajarlah mengakui kelemahan diri sendiri dan tulus menjadi pemimpin rakyat. Setiap kali kita sombong "indirectly" dalam kenyataan kita, walaupun maksud sebenarnya menyembunyikan sesuatu, setiap itulah kita merendahkan darjah mulia kita dan menaikkan darjah ego di sisi Tuhan. Belajarlah menilai "pandangan" Tuhan terlebih dahulu sebelum pandangan media, ahli, dan peminat.

5. Kalau karpet itu terselak, bukan setakat hapak, orang akan buang karpet itu.

No comments: