31.8.09

Kasih Ramadhan

1. Ramadhan penuh dengan kasih sayang. Paling best adalah kasih sayang Allah yang membawa ke syurga. Siapa sangka? Hanya dengan kerendahan diri lagi penuh khusyuk dalam puasa dan taraweh, kita mampu mengetuk pintu rahmatNya untuk mencipta denai-denai syurga!

2. Kasih sayang kedua ialah kasih kekasih. Bayangkan jika ada yang mengasihi anda, lantas di bulan Ramadhan ini kasihnya terus mekar bertambah? Ketika anda sedang membaca al-quran, datang mesej membawa pengesahan " I luv u so much ", dan mesej itu dari Nabi kita saw! Ya, siapa lebih hebat dalam menyayangi umat Islam ini (kita?) selain baginda? Andaikan para malaikat menghantar sms kepada setiap pendamba sayang Ilahi, kasih Nabi di bulan ini. Solawatullahi alaihi wasallam.

3. "Yang, jom" bisik teman sejati kita di suatu malam. Bingkas kita sama-sama bangun untuk menghancurkan segala keduniaan pada diri, sujud dan ruku' mencari keampunan Ilahi di sepertiga akhir malam-malam Ramadhan. Kemudian teman tadi bergegas berkemas-kemas untuk diri kita memenuhi tuntutan perut untuk keberkatan bersahur. Aduh, indah, jika kita dikelilingi manusia-manusia kasih yang mengasihi kita atas kasih mereka pada Ilahi.

4. "Mak penat la mak" adalah ungkapan biasa kita kepada seorang ibu di petang puasa. Sama ada memang penat atau "ngengade" nakkan seteguk air cendul yang dibancuh emak. Kalau mengada pada kakak, "kak nak cendul, penatla, esokje la keme abih pose" huh, mungkin jawapannya, "nak lempang?" :)

5. Tapi, bayangkan di petang puasa, malam puasa, pagi puasa, tanpa puasa emak mengadu, "Omar, emak penat ni, jom ke hospital!". Di hospital, emak sebut lagi yang sama. Dalam telefon, emak masih bisikkan "penat ni ya Allah!". Bagaimanakah mampunya seorang anak mengingati semuat kasih sayang ibunya setiap Ramadhan dulu-dulu dan dibalas ketika ibunya pula penat?

6. Cepatkah kita bingkas mengutamakan emak daripada segalanya. Dulu, mak abah sanggup segalanya jika kita sakit menderita. Mereka memang mendahulukan kita. Kini, emak memerlukan kasih sayang yang sama, jika tidak lebih.

7. Nabi berpesan, "sesungguhnya pada keduanyalah kamu teruskan berjihad". Ya, pada emak yang terlantar di tingkat tiga, menderita masalah paru-paru dan usus tidak berfungsi baik, paksi jihad kita semua. Di situlah terhimpun kasih Ilahi, Nabi dan para malaikat yang menyambung rahmat dan selawat, untuk Ramadhan kali ini.

2 comments:

AinDayana said...

Moga2..Maknye sihat...

Elbaritii said...

Terima kasih. Dia sedang koma kini.Moga Allah merehatkan deritanya dengan koma ini, kemudian kembali pulih.