22.9.09

Persaudaraan ini mesti dijaga erat


Gambar-gambar ini mempamerkan sebahagian kecil daripada keluarga besar mak dan abah. Ada abang, kakak, ipar duai dan anak saudara. Mungkinkah keriangan begini akan berulang lagi? Kitalah penentunya...


Untuk cucu-cucu opah sekalian, ingatlah pesanan opah selalu. Jangan sesekali lupakan atuk yang kini bersebelahan opah selalu. Jangan lupakan kampung halaman, tempat kalian membesar dan pastinya mengenal erti kasih sayang atuk, opah dan keluarga mereka berdua.

Jangan buat-buat lupa pada keluarga atuk, yang berasal dari Pasir Kubu dan keluarga opah di Teluk Sena. Kalian masih memiliki Opah Chor, Opah Wah, Opah Chik, Tok Pandak dan Tok Man. Kalian juga masih memiliki ramai pakcik-makcik sepupu sebelah atuk dan opah di kampung halaman kalian ini. Teruskan silaturrahim yang sedia terjalin ini.

Jika kalian ingin berumah tangga suatu hari nanti, sampai sahaja musim perayaan, jangan pula lupakan terus kampung halaman atuk dan opah untuk disenaraikan tempat giliran kalian. Ya, setahun di rumah kalian, setahun di rumah pasangan dan setahun di rumah atuk dan opah. Atau setiap tahun, jadikan kampung ini tempat kunjungan yang pasti.

Kalian semua ramai. Lebih 50 orang. Jangan putuskan silaturrahim sesama kalian. Ya, batasan tetap ada tetapi pertalian perlu terus tererat jalinannya.


Opah juga selalu berpesan agar sentiasa merapatkan diri dengan pakcik dan makcik kalian. Sayangilah mereka sepenuhnya. Jika tidak sama seperti ibu dan ayah kalian, jangan terlalu kurang sayang kalian pada mereka ini. Ya, pada Cik Omar dan anak-anak opah dan atuk yang lain.

Terimalah nasihat dan teguran mereka ibarat ajaran daripada mak ayah kalian sendiri.

Buat abang, akak dan adikku;

Moga kita terus erat dalam keluarga besar ini, walaupun mak dan abah sudah tiada lagi. Sudah tentu kita sentiasa mengingati segala mutiara kata dan didikan mak abah sepanjang usia kita bersama mereka. Ingat mereka, ingatlah sama kampung, rumah, bendang, tanah belukar bemban, durian, getah, pusara dan keluarga besar mereka berdua.

Bukankah mereka sangat menjaga hubungan? Bukankah mereka paling tidak suka bertekak, bertelingkah dan bermasam muka? Bukankah mereka tidak pernah menyimpan sekelumit gurisan hati terhadap keluarga mereka? Bukankah mereka mahu kita sentiasa menghormati keluarga besar mereka?

Ya, banyak lagi nasihat mereka, yang kini menjadi wasiat untuk kita. Sama-samalah kita meneruskan jaringan keluarga besar ini dengan penuh rasa bertanggung jawab dan ikatan kasih sayang sejati.


Sesungguhnya, kitalah penentu kepada pertalian antara anak-anak kita dan keluarga besar mereka. Kitalah penentu jalin putusnya keturunan Haji Mohamed Lebai Yusuf dan Hajjah Ramlah Abdul Raof, rahimahumallahu.

Al-Fatihah...

4 comments:

AinDayana said...

omar...ramainye sedara..tapi adakah omar kenai semue sedara-mara tuh...tak mau kah cari adik beradik abah omar...mgkin omar pun tak kenai...mase balik raya haritu saya ade bagitau kat ayahndah saya yang makcik melah dah meninggal...pastu die tanya sakit ape...semput...diam je die...mgkin die memikirkan sesuatu...

Elbaritii said...

Alhamdulillah, berkat keturunan hehehe.

kebanyakannya kenai, kecuali belah abah, memang tak brapa kenai, khususnya adik beradik tiri abah. Kalau kuarga satu mak satu abah, memang kenai. Tapi sampai anak sepupu belah tu, payah juga hehehe.

Kami lebih rapat belah mak, sebab duk sama di Teluk Sena.

Mak semput. Tapi meninggalnya kerana sakit perut/usus.

AinDayana said...

ooo..ptut la...sebenarnya ayahndah saya tuh adik beradik ngan abah omar tapi berlainan mak...nama die zainuddin...die duduk manjoi...die pun tak biase ngan adik beradik belah sana..tapi ngan kitaorang mmg rapat la..sebabnya..wife die adik beradik mak umi...hehehe...saya die adik Pian ar...enie...

Harituh mase ziarah kubur apak..mase balik nampak kubur arwah mak omar...kubur arwah apak saya kat tepi jalan je..

jakiroify said...

cik mar...
jom kte wat perjumpaan keluarga belah atuk nk x??
rmai anak sedara cik mar yg x kenai sedara tau...
kite kumpulkan sepupu cik mar ngn fmly die....
mcm adik beradik nyah kintan ke....
nie cuma cadangan jer.....
nk kenal ngn sedara mara sendiri jer....
hehehehe.........