21.9.09

Kasihlah Ibu selamanya

Hari ini adalah hari raya kedua. Saya masih berada di Kuala Terengganu. Memenuhi kewajipan, janji dan tanggung jawab.

Hari raya di negeri ini tidak kurang meriahnya, berbanding negeri sendiri, kampung sendiri. Namun manakan sama jika bersama seluruh keluarga sendiri di kampung sendiri, Teluk Sena.

Pada pagi raya, perasaan gembira berbaur sedih. Gembira kerana selesai menyempurnakan Ramadhan dengan cara yang baik, kalaupun tidak terbaik. Sedih kerana Syawal tidak lagi menjanjikan kelebihan-kelebihan seperti bulan sebelumnya.

Gembira kerana hari raya adalah hari bergembira dan sedih kerana insan tersayang tiada lagi di sisi.


Wajah mak bersama adik bongsu dan dua cucunya, pada beberapa minggu sebelum beliau bertemu Penciptanya

Gambar di atas diambil ketika menghadiri majlis perkahwinan cucu lelakinya Munzir, di Taman Kelebang Jaya, Ipoh.

Inilah antara saat-saat indah bersama mak yang dapat dirasai bersama oleh semua anak-anak dan cucu-cucunya. Walupun mak tidaklah begitu kuat, namun keriangan serlah pada raut wajahnya. Siapa sangka, ini antara detik akhir kemeriahan bersama mak, sebelum pulangnya ke KL dengan keletihan, kepenatan dan bermukim seketika di hospital Putrajaya.

Memang ketiadaan mak menggugat perasaan dan emosi kami semua. Kemuncaknya ialah pada hari raya ini. Mungkin saya belum begitu merasainya kerana masih berjauhan dari kampung dan pusaranya. Esok, saya akan memulakan perjalanan dari Padang Midin ke Kuala Berang-Tasik Kenyir-Felda Aring-Gua Musang-Kuala Betis-Lojing-CH-Simpang Pulai.

Dari Simpang Pulai ke Batu Gajah, Bota dan Teluk Sena. Mungkin terus ke pusara mak, menziarahinya dan membacakan al-Fatihah dengan iringan doa pada Ilahi.

Ada yang bertanya, kenapa saya banyak menulis tentang mak di blog ini. Jawapan saya mudah. Kerana ingin berkongsi suka duka bersama keluarga saya sendiri, juga pembaca yang sudi mengikutinya. Penulisan begini adalah cara mudah dan cepat untuk perkongsian bersama adik-beradik saya.

Untuk pengajaran pula, cukup saya nyatakan satu perkara. Kematian kita adalah satu kejutan. Bayangkan jika kita tidak bersedia untuk itu? Dan bayangkan juga jika kita tidak bersedia dengan pemergian ibu kita? Alirnya air mata darah sekalipun takkan mengubah apa-apa, jika kematian ibu anda diselubungi dosa-dosa anda kepadanya tanpa pengampunan lebih awal. Bayangkan itu, sudah mencukupi.

Elemen kejutan memang wujud pada kisah kami dengan mak. Persiapan mak nampak jelas. Dosa-dosa kami pada mak? Alhamdulillah, kami berkesempatan merayu kasih dan ampunannya.

Oleh itu, pesanan saya buat yang mungkin terlupa, kembalilah kepada ibu anda dengan sebenar-benar kembali. Sayangi dan kasihilah ibu anda, seperti sayangnya kami kepada ibu kami yang telah tiada.

No comments: