15.9.09

Politik mazmumah bukan dari Nabi

Berpuasa, secara umum, matlamatnya taqwa. Kalimah yang mudah disebut, tetapi sukar dijayakan. Mudah ditakrifkan tetapi sukar dihurai dengan kata-kata, melainkan perbuatan membantu penghuraian.

Berpolitik apa matlamatnya?

Berpuasa termasuk juga untuk mengekang nafsu, melemahkan ammarah dan mengukuhkan pengorbanan dan sabar. Semuanya memenuhi tuntutan Syariah Islamiah.

Berpolitik pula ada unsur untuk mengekang nafsu perosak, melemahkan kezaliman dan mengukuhkan pengabdian pada Ilahi dan dakwah Islamiah. Juga memenuhi tuntutan Syariah Islamiah.

Biasanya puasa mampu menundukkan sifat mazmumah, meningkatkan kasih sayang dan lebih menundukkan diri.

Kenapa politik tidak ke situ?

Sejak akhir-akhir ini saya sering menyaksikan penglibatan aktif dalam politik Islam sukar mengelakkan diri daripada pelbagai mazmumah; bermasam muka, bersaing gah, berputus arang, beradu bijak, bertegang urat, berengkau aku dan berharta selesa. Ianya tidaklah mendominasi gerakan, tetapi semakin berleluasa. Satu gejala yang mesti disekat, kerana ianya tidak wajar sama sekali untuk berlaku di tengah perjuangan...

Salahkah jika ada yang mengelak politik begini kerana ingin mengelak bermacam 'ber' di atas? Tentu kita mudah menyebut ianya salah. Namun, mudahkah kita menarik mereka dengan segala mazmumah yang wujud?

Bukankah Rasulullah menanamkan kasih sayang dalam politiknya? Lebih-lebih lagi sesama pekerja gerakan, iaitu para sahabat.

Adakah setiap pekerja gerakan kita adalah sahabat kita?

Kita perlukan politik puasa, bukan politik mazmumah!

No comments: