13.9.09

Renungan buat diri sendiri : Pengimarah Ramadhan


Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan aktiviti. Bermula dengan aktiviti solat, diikuti bacaan al-Quran, tazkirah, makan minum, pemberian sumbangan, membantu fakir miskin dan seumpamanya.

Alhamdulillah, aktiviti sebegini mampu dan kerap memberi kesan positif kepada sasaran program atau majlis.

Tetapi, bagaimana pula kita yang sibuk menggerakkan aktviti ini? Apakah perubahan semakin meningkat dalam diri sendiri? Kesan semakin mendalam? Amalan semakin bertambah? Kasih sayang semakin terjalin? Allah semakin didekati?

Saya suka bertanya sedemikian kerana Ramadhan adalah bulan untuk kita secara langsung ditertibkan oleh Allah ta'ala, maka jangan hanya melibatkan diri sebagai penggerak memberi manfaat kepada manusia lain, sedangkan diri sendiri kurang menyertai tertiban Ilahi.

Apakah kita yang merupakan penggerak atau pengimarah Ramadhan, masih sama dalam amalan, tilawah, sedekah, kasih sayang dan taqwa? Ramadhan bukan untuk mereka sahaja mencari taqwa. Ia juga untuk kita meningkatkan taqwa.

Sudah maksimakah takut kita pada Ilahi? Capaikah tahap berhati-hati kita pada batasan fusuq? Sediakah kita berhenti di destinasi terakhir persinggahan yang kekal abadi?

Ramadhan semakin pergi...

p/s: Wajah Sheikh Yusuf al-Qaradhawi sebagai hiasan. Beliau seorang tokoh dakwah yang selalu menekankan keseimbangan dan kefahaman dalam menjalankan aktiviti dakwah Islam.

No comments: