8.11.09

Politik Mesra Remaja

1. Jika sekarang kita seorang remaja yang sedang bersiap untuk SPM, atau sedang mengikuti sijil kemahiran MARA, atau sedang bergelumang dengan peperiksaan akhir di UITM, apakah yang kita fikirkan untuk sebuah perkataan berbunyi "politik"?

2. Berdasarkan kepada apa yang ada di hadapan mata, kita mungkin akan berfikir, bahawa politik itu adalah satu kemelut kuasa, perebutan pangkat dan darjat, menunjuk-nunjuk kerja amal dan kebajikan di dalam akhbar, suka membuat kenyataan di akhbar dan media, lawatan ke luar negeri, mengumumkan cuti dan bercakap tentang perancangan kerajaan untuk membangunkan negara. Hal ehwal berkaitan remaja, mungkin hanya diperkatakan oleh menteri sukan atau exco terbabit.

3. Maka, semua ini menyebabkan kita - remaja yang hanya fikir peperiksaan dan kerjaya masa depan- tidak mahu memikirkan politik langsung, kecuali menunggu menteri turun memberi anugerah atau menghulurkan perbelanjaan untuk sukan yang kita minati.

4. Kini, kita sebagai pihak yang sangat dekat dengan politik, bagaimana dan apakah yang perlu kita fikirkan untuk menjadikan politik adalah suatu yang indah, santai dan amat menyentuh jiwa remaja-remaja tadi?

5. Kita tahu, politik PAS kini, atau parti lain dalam PR, banyak menerima persepsi terhadap diri masing-masing sebagai parti yang terlalu berkisar, bersentuhan dunia yang sangat terasing daripada peperiksaan dan masa depan remaja-remaja yang akan terus membesar dan membesar ...

6. Kita wajar memikirkannya. Bagaimana politik remaja perlu dibentuk, atau politik dibentuk untuk mesra remaja... dan saya tak pandai merumuskannya. Teman-teman Pemuda tentu tahu dan sedang berusaha. Saya doakan kita berjaya...