10.2.10

Ujian PAS Perak Selepas Kalah Lebih Mencabar

1. Kekalahan PAS dan Pakatan di Perak hasil tangan lima orang bijak pandai bijaksana memberikan kelebihan yang banyak kepada Umno. Andaian bahawa Umno telah merompak kuasa dan kesannya rakyat Perak semakin "getik" dengan parti itu, jangan diamalkan lagi.

2. Mungkin yang getik dengan Umno ialah ahli Pakatan dan penyokong tegar sahaja. Bagi majoriti Melayu, mahkamah mungkin mampu menjadi makhluk penenang hati mereka pada kepimpinan Umno.

3. Isu kalimah Allah, dakyah penguasaan DAP non-muslim ke atas MB Nizar dan pentadbiran Perak, sokongan istana dan institusi mufti yang condong menjadi faktor-faktor penting untuk Umno terus kekal memerintah selepas pilihanraya ke13 nanti. Pakatan jangan pandang enteng.

4. Perak masih memiliki ramai Melayu dan pengundi Melayu. PAS Perak harus terus menumpukan kepada segmen ini dan jangan sangat memberi banyak masa kepada warga bukan Melayu di bandar-bandar besar. Nizar juga begitu. Biarlah DAP menguruskan mereka. PAS menjaga segmen utamanya dan DAP dengan segmennya bersama PKR.

5. Wajah Nizar selepas kalah di mahkamah biarlah wajah PAS yang bersandarkan "tradisi pegangannya, tetapi kontemporari penampilannya".

6. Ujian yang bakal dialami oleh PAS Perak tentu lebih memenatkan dengan pelbagai persepsi yang tersebar di serata negeri. Segalanya mencabar.

No comments: