23.7.10

BERPELUH DI THE CHALLENGER

Saya hanya mendaftarkan diri untuk ping pong perseorangan dan regu. Memang dah lama tak main. Paling aktif main, 20 tahun lalu ketika di SIS Ipoh. Masa tu datanglah macam mana sekalipun bolanya, memang kacang aje lah nak membalasnya. Celah kangkang pun kacang. Tapi liat sikit lah, hehehe. Smash, mcm genyit mata aje. Huhu

Bayangkan bertahun tak memegang pemukul ping pong. Memang skil semua dah berkarat. Masa dan usia mengaratkannya.

Apalagi, kami pun mulalah mencari pot untuk memanaskan ketiak memukul bola dan angin. Tepat 6 pm pakat serbu kawasan parkir WSD.

Tiba2 Haji Mail meminta saya turut menyertai badminton. "Aduh abang, semput la saya. Stamina memang kosong, ping pong lagi. Macam mana?" "Alah sheikh, enta boleh punya. Kita main slow2 la."

"Tengok la".

Saya digandingkan dengan abang Treasury yang veteran. Alamak, punah ni. memang kena la kami. Dia veteran. Aku macam veteran. Huhu.

Dua malam sebelum main saya cuba cari pot nak mengorek skil badminton. Ping pong kira ok dah. Bolehlah kalau nak menyemeh Hamdan, hehehe. Tapi badminton tu payah sket. Skil karat. Tenaga tak mandang.

Malang. Malam tu saya tak temui pot yang kosong. MBA penuh. Jumaat malam Sabtu saya merancang untuk memanaskan kaki lengan dan peha di Puchong Perdana. Sekali lagi hampa. malam tu hujan lebat angin kencang saya tak dapat keluar.

Bekalan untuk pertandingan pada pagi itu hanya secawan kopi radix bercampur madu HPA dan dua biji telur separuh tak masak.


Menakjubkan.
Tenaga saya boleh bertahan sehingga 4 pm. Peluh usah kira la. Aksi pun menghiburkan.
Abang yazid memesan, "Omar, kita enjoyyyyyy saje. Saya tak suka tensyen2." "Ok bang dun wori." balas saya yang memang lagi gabra. Orang muda, kederat tua, hahaha.
Seronok main.
Dua tiga hari sebelum main, abang Mail sound. "Sheikh saya tengok awak main diam aje. Tak meriah langsung." Saya senyum saja. Dalam hati, tunggu kat gelanggang.
Mula2 kami dapat "by" regu badminton. Terus ke peringkat kedua. Main menang dua set berturut. Wah ini petanda baik.
Kemudian saya main ping pong perseorangan. Game pertama menang. Game kedua menang juga. Ketiga bertemu Hamdan.
"Dan jom main cepat, ana nak bagi enta menang ni. Ana nak fokus badminton. Mana larat kalau semua masuk final, hahaha." "Yo la Omar," agaknya. Hamdan menang tiga set berturut.
Saya main badminton suku akhir. Bertemu Haji Mail dan Robert. Wah, hebat diorang. Tenaga saya pun dah melepeh dengan ping pong tadi. Set pertama kami tewas.
Saya menyusun strategi baru dengan abang Yazid. Cari kelemahan mereka. Jumpa.
Set kedua menang. Set ketiga menang. Sepanjang permainan ini, kami mendapat tepukan gemuruh, aksi2 memang hebat dan panas. Lompatan, jeritan, gulingan, tersembam, semua ada terhidang. Puassssssssss. Menang dan kami masuk separuh akhir. Tapi kecewa penganjur tidak menyediakan juru kamera pro. Huhu.
Oleh kerana keletihan bermain di suku akhir. Saya yang bergandingan dengan Haji Mail untuk ping pong mengambil keputusan sama seperti saya lakukan ketika bertemu Hamdan. "Bang, kita bagi kalah aje la. Lagipun saya nak tumpu separuh akhir badminton beregu ni."
"Ok no prob."
Malang sedikit. Lawan kami di separuh akhir hebat. Kami dah pun kehilangan banyak tenaga. Pendek cerita, kalah.
Kami berazam menebuskannya dengan merampas tempat ketiga ketika bertemu Saif dan Najid. Yer, kami berjaya dalam strategi dan menang perlawanan itu.
Alahmdulillah. Tak sangka. Wahhh hebat juga kami hahaha. Beregu ketiga terbaik tempat kerja. Hahahaha. Peluh usah kira. Sakit satu badan. Luka ada secalit di lutut kanan. Pinggang dah semua longgar.
Terima kasih yang memberi sokongan. Syabas Charlie, nama 'rumah' kami. Terima kasih Al Rajhi yang memberi saya peluh bermakna. Rupanya aku masih bernyawa dalam sukan. Syabas aku. :)

No comments: