23.7.10

MENUNGGU GULA

“Ate, ape koje nye Yong melangut macam ni? Nunggu “mani odar” (money order) dari Kolumpo ke?”

Sapa Selong kepada Yong Me’ah yang mencangkung di daun pintu. Selong melabuhkan punggungnya sambil menolak ketepi sireh Yong Me’ah ke dalam sikit.

“Kamu masuk ke sini le Selong. Kang jatuh pulak ke tanah” sambil Yong Me’ah menginjak ke dalam lagi.

“Aku ni hee. Baghu balik dari Kedai Mat Letong. Abahnye mesan keghang ghebuih dengan ubi jalor. Mujor ade lagi kat Mat tu. Dulu dah aku beghabo ke dia. Kamu kalu ade ubi jalor, tinggeikan aku sikit. Mujor ade hee.”

“Ape kamu kate tadi? Mani odar? Ijak eh. Aku dapat dah minggu lepaih. Posmen hantor aghitu. Esok cadangnye nak ke Kampung Gajah nukor kan duitnye.”

Persoalan Selong tadi masih belum berjawab. Tidak lah dia beriya sangat nak tahupun. Buat alasan nak menyinggah saja. Mereka pun berlabunlah berdua dengan macam-macam cerita. Anak si Kulop tu akan menikah bulan depan. Cucu Anjang dengarnya dah masuk ke UTM. Anak Melah dah dapat tawaran ke negara Arab. Wakil Rakyat nak buat lawatan ke kampung mereka bagi memberi sumbangan penyapu kepada orang-orang miskin.

Sedang lagut berlabun, sempat juga rupanya Yong Me’ah membuatkan kopi secawan untuk tetamunya tu. Itulah satu-satunya kawan rapat dia sejak zaman ronggeng lagi. Zaman pop yeh yeh mereka berdua dah agak dewasa, tapi sekali sekala sempat juga menjenguk ke pasar lambak mendengar kugiran genre tersebut.

“Mak oiiiiiii, ngape kopi kamu pahit Yonggggggggg? Kamu tak ade gule ke?”

Yong senyum kambing.

“Kamu tak nengor berite ke Selong? Ghege gule naik dah. Ape tu, sabsik, sabsuk, sabsi si si lidi ke hape entah!” Yong Me’ah lupa.

“Sabsidi Yong. Haaa ngape?” tanya Selong.

“Kamu ni. Bukan ke Tok Menteghi dah kabor. Ghege naik sebab nak jage oghang kampung macam kite nih. Dulu ghege gule murah, oghang kaye untung. Bile dia buat semule, nak bagi sabsidi tu sampei ke kite le. Aku tengah nunggu le ni. Daghi minggu lepaih aku jenguk kut2 ade wakil rakyat datang bawak gule.” panjang penjelasan Yong Me’ah.

“Maksud kamu?” tanya Selong.

“Bengap kamu ni, Menteghi kite nak jage kite. Die akan bawak gule ke kite. Sikit lagi sampei le tu. Aku kamu tahu, aku sanggup aje bayor kalu deme tu bagi free pun. Aku bayor dengan ghege mughoh dulu2. Ni le carenye Dacing nak nolong kite. Huh, tak sie-sie aku ngikut wanita daghi dulu lagi.”

Terus Yong Me’ah bersyarah lagi. “Biorkan si Melah tu beli gule mahei. Ate, udah die ijak ngundi wakil rakyat kite. Takkan dapat ghege mughohnye!”

“Hooooo gitu!”, jawab Selong.

“He eh”, sambung Yong Me’ah.

Sedang mereka bersembang sakan, sebuah kereta Mercedes S320 lalu di jalan besar kampung tersebut menuju ke belukar di hujung kampung. Di situ akan dibina sebuah sekolah menengah. Balaknya sedang diangkut keluar.

1 comment:

armouris said...

info tentang gula di SIHAT SELALU - Bahaya Gula