1.7.10

GUNA UMNO UNTUK DAKWAH?

Salam,

Setelah sekian lama blog ini sepi daripada sebarang artikel, coretan atau nota malas yang ringkas, kini saya berusaha untuk memulakannya semula. Sepanjang "persenyapannya" dalam lingkungan kurang 3 bulan lalu, saya banyak memberi masa kepada beberapa urusan lain yang perlu diselesaikan segera.

Banyak yang ingin dicoretkan mengenai apa yang telah berlaku. Baik tentang keseronokan juga perihal kesulitan, permasalahan dan sekitarnya. Pun begitu, ada juga yang telah disentuh ringkas dalam FB saya.

Insya Allah, semoga usaha menulis untuk melatih diri, berkongsi ilmu dan pengalaman serta memberi respon kepada persoalan agama, kekeluargaan dan isu semasa terus diberi kekuatan Allah dan diberkatiNya.

Pendakwah Menyertai Umno

Komen ringkas saya untuk mereka yang telah menyertai Umno demi menyampaikan dakwah secara lebih bebas, tidak diganggu dan boleh memberi teguran terus, bersedialah untuk berhadapan dengan cabaran dan perangkap di medan politik.

Jika antum mahukan sesuatu, mereka yang menerima juga mahukan sesuatu. Jika antum berada di pihak yang menjadi ancaman kepada kami, apakah antum tidak begitu? Jika antum meletakkan diri di pihak yang menghalang perjuangan kami, tidakkah antum juga begitu? Jika mereka mahukan kami tumbang, lenyap dan musnah, tidakkah antum diminta berbuat sesuatu demi matlamat mereka? Jika begitu, salahkah kami menganggap antum adalah ancaman politik kami? Politik Islam bersama perjuangan yang kami yakin benar.

Sebenarnya dakwah kita tidak jauh bezanya. Matlamat kita sama. Pendekatan banyak yang serupa. Tetapi dengan memasuki parti politik yang salah, dari kaca mata kebenaran, adalah ijtihad politik yang kurang matang dan bakal merosakkan dakwah kita secara keseluruhan.

Sama-sama kita saksikan langkah politik seterusnya yang bakal antum terokai.

No comments: