18.1.11

HIDAYAH

Hari ini. Malam. Seusai mesyuarat Cawangan cum JprU cum PASTI, saya bergegas menghantar IHSAN ke rumah.

Kemudian terus bersegera ke sebuah restoran untuk menjamu kelaparan malam.

Topik bicara pada sebuah HIDAYAH. Terkejut. Menung seketika. Tidak kisah maklumat itu datang dengan angin sepoi bahasa, tetapi terkilan dengan kejadian yang menimpa seorang sahabat. Kehilangan sebuah HIDAYAH.

Petunjuk Allah boleh datang dengan mengejut. Tidak berundang. Dan pastinya juga boleh pergi tanpa diminta. Tiada halangan untuk pergi. Walaupun begitu, jangan hanya mendiamkan diri menunggunya datang dan membiarkan ia pergi. Usahakan sesuatu. Beriman pada ikhtiar manusia berpaut pada kehendak yang Esa.

Bicara tentang HIDAYAH, membawa kami kepada pelbagai andaian. Dia pergi jika tidak dijaga. Atau dia meninggalkan kita lantaran kesyukuran pada nikmat semakin pudar. Mustahil, perginya HIDAYAH dengan meninggalkan sebidang kezaliman. Masakan Tuhan mahu begitu. Zalim, jika bersua, bukan laku sengaja oleh seorang manusia pencari HIDAYAH.

Bukan begitu. Ia terlalu rumit dirungkai persatu.

Walau ke mana sekalipun berpergian sebuah petunjuk, seorang manusia tetap dituntut mencari, mengejar dan memangku erat sebuah petunjuk yang mengukuhkan kedudukan sebuah impian suci.

Hidayah adalah sebuah petunjuk pada diri dan hati.

No comments: