29.5.11

Percaturan Dalam Persaingan Timbalan Presiden - II

Semalam, saya telah mencoret serba sedikit berkenaan Ustaz Nasaruddin dari kaca mata saya, ahli kerdil yang memandang dari jauh.

Alhamdulillah, saya bukan perwakilan. Pandangan saya sekadar pandangan biasa. Pandangan yang boleh diberikan oleh sesiapapun kepada sesiapa sahaja yang membarisi kepimpinan parti. Ya, sudah tentu ia tidak tepat berbanding individu yang sangat dekat dengan beliau. Tetapi itu bukan perbezaan yang boleh dilandaskan tika membicarakan soal politik dan persepsi orang jauh terhadap pemimpin.

Bila saya menyebut palitan pada abang yang dikasihi, abang Mat Sabu, bukan bermakna itulah hukuman muktamad ke atas beliau. Sekali lagi, ia sekadar persepsi.

Orang tahu, rapatnya beliau dengan semangat perjuangan gerakan Islam Iran. Bibirnya basah dengan nama-nama ayatullah. Semangat mereka meresap ke darah daging perjuangan Mat Sabu. Sehingga ada pula yang berani mengaitkan tokoh ayam tambatan PAS ini dengan amalan syiah yang banyak bercanggah dengan ahlu sunnah wal jamaah.

Saya percaya, jika beliau menduduki kerusi kedua PAS, ada pihak yang tersuntik bersemangat waja dan wira. Anak-anak muda dalam PAS pastinya. Pemimpin pertengahan yang mahu melihat reformasi besaran ala gerakan Islam dan perjuangan jalanan, sebahagiannya. Tiada tokoh PAS yang mantap seperti beliau.

Sebahagian ahli akan berhenti seketika. Benarkah ia akan memberi kesan positif tanpa ada sedikit negatifnya? Ahh, sesiapapun yang memimpin, sukar memenuhi kehendak semua orang. Tidak semua menerima cara presiden sekarang. Itu biasa.

Namun, dalam keghairahan pihak berkuasa agama menjejaki pengamal-pengamal syiah di negara ini, saya diam berfikir sendiri.

Lantas saya menyeru agar tokoh PAS ini mengisytiharkan beliau tiada kaitan langsung dengan syiah dan amalannya. Ya, kita tidakpun mengatakan dia sebegitu. Tapi masih ada perwakilan yang percaya. Ada yang ternampak atau terlihat sesuatu yang tidak menyeronokkan mereka.

Malah itulah yang terbaik demi parti tercinta. Jika beliau menang, dengan sedikit fitnah yang dihamburkan oleh lawan politik PAS, cukup mudah pihak berkuasa mengaitkan PAS dengan fitnah itu nanti.

Sejak bila Umno perlukan bukti untuk menuduh? Suatu ketika dulu, mereka cuba untuk mengaitkan pimpinan PAS dengan wahhabi dan lanjutnya dengan terroris secara tidak langsung. Alhamdulillah gagal.

Kini, mereka sedang merangka lagi. Itu pasti. Saya bimbang, "Timbalan Presiden ditahan kerana terlibat dengan majlis ahlul bait dan syiah atau tasyayyu'"

Langkah awal? Isytiharkan tidak berkait langsung, dari jauh dan dekat.

Bila isu ini dipatahkan, kita akan saksikan pemuda, muslimat dan pencinta perjuangan marhaen berdiri gah di belakang abang Mat untuk mengharungi arus perdana Putrajaya dengan semangat jihad dan kental. Allahu akbar.

Ayuh!

1 comment:

Pak Mat said...

Kepada Bang mat tepuk dada tanya Iman. Berterus terang itu lebih baik untuk masa depan Pas, sebab nanti amnooo akan buat macam2 pitnah.