2.5.07

Herbalisma

HERBALISMA

Herbalisma ialah satu kefahaman mengenai herba yang menyatakan "Biarkan makanan menjadi ubatmu dan biarkan ubat menjadi makananmu".Ini bermakna makanan berfungsi untuk memelihara kesihatan, mengelakkan penyakit kerana makanan membekalkan tenaga dan zat-zat yang diperlukan oleh badan untuk mengekalkan kesihatan dan hidup, untuk membesar dan membangun, untuk bergerak, bermain, bekerja, memikir dan belajar.

Herba adalah sebaik-baik makanan untuk badan kita kerana zat-zat yang dibekalkan oleh alam semulajadi adalah sangat berpatutan untuk mendapatkan badan yang sihat secara alamiah.

Makanan alamiah yang berasal dari alam semulajadi merupakan resepi-resepi yang telah diformulasikan dan telah lulus ujian selama evolusi berabad-abad lamanya, sejak sejarah manusia bermula. Kita mempunyai keyakinan bahawa herba-herba alam yang tidak beracun melengkapi tubuh dengan bahan yang sesuai keperluannya sama seperti makanan. Hal inilah yang menghasilkan pencegahan mahupun penyembuhan terhadap sesuatu penyakit.


SISTEM PERTAHANAN BADAN.

Dewasa ini kesedaran masyarakat terhadap pentingnya pengubatan herba (herbal medical) semakin menunjukkan angka peningkatan cukup menggembirakan. Fenomena ini terlihat dengan semakin banyaknya anggota masyarakat dari berbagai kalangan yang memasuki kumpulan HPA (Herba Penawar Al-Wahida) dan menjadi pangamal-pangamal herba. Tidak sahaja di Malaysia, malah di beberapa negara lain seperti Indonesia, Thailand, Singapura dan beberapa negara di Timur Tengah.

Meskipun demikian, kebanyakan masyarakat tetap lebih mempercayai keutamaan pengubatan moden, sekalipun banyak penelitian yang membuktikan besarnya impak negatif (negative effects) yang ditimbulkan oleh pengubatan barat.

Masyarakat kita pada ketika ini mengkonsumi ubat bukan kerana ubat itu mahal tetapi mereka mengkonsumi ubat tersebut kerana besarnya keyakinan yang dimiliki oleh seseorang itu. Mereka yakin bahawa ubat-ubatan kimia lebih mampu menyembuhkan panyakit yang dideritanya berbanding ubat-ubatan herba. Kerana itu, tugas sebagai seorang herbalis adalah harus mampu meyakinkan masyarakat tentang keunggulan herba.

Oleh yang demikian, pihak HPA ingin meyakinkan masyarakat tentang keberkesanan ubat-ubatan herba berbanding ubat-ubatan barat. Kami yakinkan masyarakat dengan fakta-fakta perubatan sains dan fakta-fakta perubatan herba HPA sebagai langkah pendekatan masyarakat terhadap pengubatan herba, kerana kami yakin bahawasanya ubat-ubatan herba lebih baik malah lebih suci pembuatannya.

Oleh itu, mari kita sama-sama mengenali herba dengan lebih dekat melalui perhubungan perubatan herba HPA dengan sistem pertahanan tubuh manusia. Kami hubungkan perubatan HPA kepada beberapa sistem iaitu:-

1. Sistem Pencernaan
2. Sistem Pembuangan
3. Sistem Pernafasan
4. Sistem Kardiovaskular
5. Sistem Endokrin


SISTEM PENCERNAAN

A. PERUT

Dinding perut mengeluarkan asid HCL 3 Liter sehari untuk meransang pengeluaran enzim pepsin untuk pencernaan protein. Di dalam keadaan kecemasan atau tekanan mental akan meningkatkan asid dalam perut dan terjadinya luka dalam usus. HCL dinuetralkan oleh cairan hempedu dan cecair pankreas.

B. USUS

Usus adalah bahagian terpenting untuk pencernaan dan penyerapan. Peneutralan asid HCL penting untuk menghindari ulser peptik . Usus besar perlu diperkuatkan dengan serat untuk menghindari sembelit, kanser, dan penyakit lain.

C. FUNGSI HERBA

1) Menguatkan sistem imuniti.
2) Merangsangkan enzim pencernaan.
3) Bertindak sebagai a nti-mikrobial.
4) Menjaga keseimbangan pH.


D. RAWATAN HPA

1. Halitolis/ Nafas Berbau.
{ MADU + TEH HERBA + SPIRULINA }

2.Tonsillitis.
{ TEH HERBA + ROSELLE + MALAC + COSCINIUM PLUS, SPIRULINA }

3.Ulser Mulut.
{ MINYAK BUT-BUT }

4. Ulser Perut.
{ TUJU ANGIN + RADIX + TEH HERBA }

5. Muntah Darah.
{ SHARK CARTILAGE + TEH HERBA + LOHARD }

6. Bayi Kembung.
{ SUSU KAMBING + MADU }

7. Sembelit.
{ PELAWAS + SPIRULINA }

8. Cirit-Birit/Mencret.
{ TEH HERBA + MADU }

9. Appendisitis.
{ SEMARU + MENGKUDU }

10. Batu Hempedu.
{ MALAC + ALAC + MADU ASLI }

11. Hepatitis/ Penyakit Kuning.
{ TEH HERBA + HEALTH B + OMEGA 3 }


Sumber : http://www.hpa.com.my/

Link ke sistem pencernaan.

Bersambung…

No comments: