6.4.08

Rencam Berita Politik

Berdasarkan kepada paparan yang disiarkan oleh TV3 dan RTM1 sebentar tadi:-

1. Pak Lah yakin mampu terus mentadbir negara
2. Pak Lah mula "menyerang" balas terhadap kritikan Tun berkaitan kekalahan besar BN dalam pilihan raya lalu. Beliau mula menyentuh kelemahan Tun semasa pentadbirannya.
3. Pak Lah mula mempertikaikan usaha Ku Li yang cuba menjadi hero menyelamatkan Umno. Menuduh Ku Li menjadi punca kejatuhan Kelantan ke tangan PAS pada tahun 1990 dan Ku Li tidak melakukan apa-apa untuk merampas semula Kelantan dalam pilihan raya lalu.
4. Pak Lah menyifatkan usaha mendapatkan 30 wakil rakyat BN untuk menyertai PR sebagai keji, tanpa menolak kemungkinan usaha itu wujud dan tidak langsung menyatakan keyakinannya bahawa kerajaannya akan terus kekal.
5. Beberapa orang ADUN DAP di Perak membuat laporan polis kerana dihubungi oleh 'orang BN' untuk menawarkan jutaan ringgit jika keluar DAP memasuki BN.
6. Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjemput Karpal Singh datang ke Kelantan bagi melihat kemajuan dan kebaikan yang dilaksanakan oleh parti Islam PAS di sana.

Apa yang ingin saya ikuti kini ialah jawapan balas Tun, Ku Li dan Karpal Singh. Fenomena politik di Malaysia semakin menarik perhatian.

No comments: