25.7.08

Umno Makin Galak, PAS Ambillah Peluang

Nampaknya Umno makin galak untuk memainkan isu muqabalah+muzakarah dengan PAS. Ketua Penerangan Umno sudah pandai menyebut istilah Islam, aqidah dan Iman. Sudah tidak sanggup lagi untuk berpecah sesama umat Islam dan Melayu. Aduh, makin berstrategi mereka.

Kawan-kawan, janganlah kita cepat bimbang. Jangan perkecilkan kemampuan pimpinan kita yang telah teruji memimpin. Kita mungkin hanya teruji sebagai pembaca atau penulis blog sahaja, tidak lebih daripada itu. Mereka jatuh bangun sebagai orang yang memimpin...berilah harapan kepada mereka, bagi bertemu pimpinan Umno.

Bukankah ini masanya PAS bangkitkan isu ISA, hukum hudud di Kelantan, Islam Hadhari, ketuanan Lord Reid, ketidakadilan dalam pilihan raya, kelemahan mahkamah shariah dan lain-lain lagi. Takkanlah, kita dah kuat, masih takut dengan Umno yang lemah.

Tapi, pimpinan yang pergi, juga yang tidak pergi, diharapkan biarlah bersatu pada kenyataan dan bacaan politiknya. Jangan lagi orang utara kata lain, orang timur kata lain, orang selatan kata lain dan orang tengah kata lain.

Saya amat tertarik dengan jawapan Ustaz Din di dalam blognya, ruangan komentar, apabila menjawab pertanyaan pembaca terhadap tulisannya. Komentar beliau di bawah ini, perlu dibaca bersekali dengan tulisannya yang berkaitan.

Saya perturunkan di sini:

++++++

Firman Allah swt :

“Dan jika sekiranya mereka ( musuh ) condong untuk berdamai, maka condonglah kamu kepadanya ( terimalah perdamaian ) dan bertawakkallah kepada Allah. sesungguhnya Dialah tuhan yang maha mendengar dan maha mengetahui. Dan jika mereka mahu menipu dayamu, maka cukuplah Allah untukmu ( sebagai pelindung ). Dialah Tuhan yang memperkukuhkan engkau dengan pertolonganNya dan dengan orang - orang yang beriman.”

Surah al Anfaal : 61 - 61

Kalau boleh saudara gopenghagen baca sekali dengan ayat 60 dari surah yang sama. Saya hairan kenapa ramai orang takut untuk muzakarah dengan UMNO.

Takut terpedaya? hebat sangat kah UMNO tu? atau kita tak yakin kepada aqidah perjuangan Tok Guru Presiden kita? Pasal rakyat yang tidak memahami, mmg tugas kita memberi mrk faham. Bila - bila pun mmg kita kena bersedia memberi faham kpd masyarakat tentang apa yang kita buat.

Bukankah Allah juga suruh Musa as. mendatangi Firaun ( yang saya kira berjuta kali lebih zalim dari UMNO ) dengan perkataan yang lembut. Banyak perkara kita boleh bincang, bukan shj pasal Islam tapi semua perkara untuk kepentingan ummah Islam.

Jika semata - mata kerana mrk menentang Islam maka tiada perbincangan dan perdamaian dgn mereka, bagaimana pula dengan sikap yang diambil oleh Nabi saw. membuat perjanjian yg dilihat berat sebelah dan merugikan ummah dalam perjanjian hudaibiah.

Masa perjanjian hudaibiah tu, ramai yg tak setuju dan bantah nabi saw. sehingga Nabi suruh sembelih kambing ( untuk dam krn mrk tidak mengerjakan umrah sdg mrk telah ihram masa tu , tidak diikuti oleh sahabat.

Sehinggalah nabi sendiri sembelih barulah sahabat insaf dgn ketegasan nabi lalu mrk mohon ampun dan menyembelih kambing sbg mana ia disuruh oleh Nabi. Kadang - kadang kita baca Nas quran dan hadis, tapi knp kita berat hati nak ikut cara nabi. Bukankah PAS parti Islam.

Bagi Tok Guru, muzakarah tu untuk bincang mengenai Islam dan ummatnya, bagi kita menyebut perkara Islam yang sebenar kpd mrk dalam majlis yg tertutup selain kita guna pentas terbuka seperti ceramah. Siapa yg kata Tok Guru nak heret PAS masuk UMNO? Astaghfirullah. Ini punca salah faham. Bimbang takut PAS masuk BN. Tak betul tu...

Orang kata kenapa PAS jumpa secara rahsia. Sebenarnya Syura telah setuju muzakarah, so bukan rahsia kpd syura, cuma tidak didedah kepada umum ini termasuk dalam salah satu strategi yang perlu dilaksanakan secara teliti.

Masalahnya apabila ada yg membocorkan rahsia pimpinan. ( sebelum Pak Lah dedah, sudah ada org PAS yg dedah ). Dalam Gerakan Islam, malah dalam apa jua organisasi, tanzim dan strategi mmg sifatnya rahsia. Apa pun perkara ni dah selesai dgn lahirnya Istilah baru iaitu Muqabalah.

Sekarang Syura sudah solid setuju Muqabalah ( bertemu UMNO ) dan bertemu ni bukan untuk saling mengenyet mata tetapi bincang soal masa depan negara dan Islam. Kalau ada yg tak setuju jugak muqabalah nih, saya tak tahu nak kata apa lagi. Sedang Allah sebut dlm al quran : Urusan mrk ialah syura dikalangan mereka .

Berilah kepercayaan kepada Pimpinan kita untuk bertindak. Tidak rugi org yang bermesyuarat. Bimbang UMNO nak tipu, Allah bersama kita. Dalam pilihanraya, UMNO tipu kita berkebuk saban kali kita masuk pilihanraya, tapi kenapa kita masuk jugak? dah tahu UMNO tipu, pasal apa masuk jugak? Soalan ini menjawab pertanyaan org kata dah tahu UMNO menipu kenapa nak bincang jugak?

Saya juga ingat kata - kata Arwah Ust Fadhil dulu :

Berunding dgn org yang kita tidak percaya ni lebih selamat dari org yang kita percayai. Kerana manusia sering kena tipu oleh org yang dia percayai sebelumnya, berbanding ia berhadapan dgn org yang dia tidak percaya, dia senantiasa berhati hati dan risiko kena tipu tu kurang .

- Ust Nasrudin Hassan al-Tantawi, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat sesi 2007-09

4:05 AM

No comments: