3.9.08

Ramadhan 1

Sudah lama blog ini tidak dikemaskini. Sebelum ini, saya mempunyai banyak masa untuk menulis apabila sebulan lebih saya berehat di rumah, tidak ke pejabat. Setelah mula bekerja, tumpuan kepada blog pula terjejas.

Pada sedikit kesempatan ini, saya ingin mencatatkan beberapa perkara berkaitan Ramadhan sebagai langkah mula memanaskan semula blog yang semakin sejuk ini. Tulisan ini saya catatkan berdasarkan kepada apa yang terlintas di fikiran. Insyaallah, ada sambungannya dengan pelbagai kenangan lain.

Ramadhan adalah bulan rahmat. Ia juga bulan kepanasan, selain bulan ibadah dan gembira berbuka. Sampai sahaja Ramadhan saya akan teringat 5 tahun bermastautin di bumi Rasulullah alaihissolah wassalam.

Apabila masuk sahaja Ramadhan, universiti tempat saya menuntut ilmu akan melewatkan waktu mula pengajian. Ia sebagai meraikan para pelajar dan masyayikh yang memilih untuk tidur selepas subuh, sebelum keluar belajar dan bekerja, setelah lama berjaga di malam Ramadhan. Itu umumnya, tetapi tidaklah saya mendakwa semua orang akan tidur. Ia sekadar meraikan mereka yang mengantuk serta mengelak daripada hilang tumpuan di dalam kelas.

Masa setiap subjek juga dipendekkan sedikit, bagi menyamakan waktu akhir kelas pada setiap hari Ramadhan.

Sebaik sahaja selesai menunaikan solat Asar berjemaah di Masjid Jamiah, kami akan bergegas ke Masjid Nabi untuk tilawah al-Quran. Maksud saya, membaca, bukan bertanding. Boleh dikatakan setiap sudut Masjid Nabi akan dipenuhi dengan pelajar Jamiah, selain orang ramai yang turut berebut menambah amalan dengan membaca al-Quran daripada mushaf-mushaf yang ada di masjid.

Sesetengah masyayikh pula mengambil kesempatan selepas Asar untuk mengajar bagi menggantikan kelas yang biasanya diadakan selepas maghrib. Antara tuan guru yang menjadi tumpuan saya ialah dua syeikh hebat Madinah. Syeikh A'tiyyah Muhammad Salim (rahimahullah) dan Syeikh Muhammad Muhammad Mukhtar al-Syanqiti.

Masjid Nabi adalah pilihan bagi mereka yang inginkan ketenangan beribadat tarawih, kerana hampir mustahil akan bertembung dengan wanita di dalam masjid, berbeza dengan Masjidil Haram al-Makki. Bacaan Imamnya juga lebih perlahan berbanding di Mekah yang sedikit laju, namun tetap sedap dan menarik alunan lagu dan suara para imamnya.

Jika ke Mekah di bulan Ramadhan, kelas pengajian yang menjadi tumpuan saya ialah kelas pengajian Syeikh Ibnu Uthaimin (rahimahullah). Ianya diadakan di bahagian teratas masjid (sutuh) dan menjadi tumpuan para pelajar dan pencinta ilmu seluruh Arab Saudi.

Ya, saya sedar, saya kehilangan saat2 indah bersama para imam di dua haram ini, juga para ulama yang mengajar penuh mutiara dan disulami keikhlasan yang tinggi selain dekatnya Rasulullah di sisi. Allah janjikan kemuliaan di bulan Ramadhan, walau di mana sahaja kita berada. Ya, janji ini mengubat kerinduan terhadap dua tanah haram ini.

No comments: