7.9.08

Ramadhan 2

Ramadhan adalah masa yang sentiasa dinantikan oleh para amilin dan mukminin. Keberadaannya sangat dihayati dan dijadikan dorongan kepada pebagai amalan soleh lain yang sangat digalakkan oeh Rasulullah saw.


Bulan ini bulan sedekah. Tiadalah sedekah paling kerap dan laju dilakukan oleh baginda saw selain pada bulan ini. Lajunya ibarat air mengalir. Ikhlasnya baginda tidak perlu diperbahaskan di sini. Solat malam baginda juga hebat. Selain tarawih, solat malam menjadi pengisian malam2 baginda. Seluruh anggota keluarga dikejutkan.


Bulan ini jugalah dipilih oleh para penderma masa kini untuk menghulurkan sumbangan kepada pihak yang amat memerlukan. Baik zakat, mahupun sedekah nafilah, ia menjadi rebutan mukmin berada. Begitulah keadaannya di seluruh dunia Islam.


Di Madinah, lot2 bazar Ramadhannya tidak seperti di Malaysia. Di negara kita para soimin berebut2 menambah pendapatan kewangan dengan berniaga. Pelbagai juadah dapat kita lihat. Harganya juga seakan-akan meningkat. Kesesakan adalah biasa, antara jam 4 petang hingga 7 malam di sekitar bazar. Bagi saya, bazar ini banyak membantu para soimin yang tidak sempat menyediakan juadah berbuka. Aktiviti jual beli begini tidak menjadi masalah. Apa yang sedikit perhatian perlu diberikan ialah, tidak berlebihan membeli makanan. Itu sahaja.


Semasa saya masih di Madinah, lot Ramadhannya terletak di dalam masjid dan ruang keliling belakang dan sisi kanan, jika kita berdiri menghadap ke Mekah. Iaitu di sekitar Bab al-salam membawa ke bahagian belakang masjid.


Pilihan makanan paling menarik adalah di luar masjid. Kita boleh memilih nasi bukhari, nasi minyak, nasi kambing atau nasi arab. Lauknya antara ayam, lembu dan kambing. Selain itu ada juga para pengguna lot-lot ini menyediakan roti pelbagai jenis dan rasa, berserta susu masam ( laban ) dan kurma pelbagai jenis. Ada tamar, ada rutob dan ada juga balah. Tips mudah untuk mendapatkan makanan paling menarik, datang awal sejam sebelum waktu berbuka. Tetapi lot di luar tidaklah sebanyak di dalam.


Di dalam masjid pula, seluruh ceruk masjid itu adalah lot2 bazar Ramadhan ala Madinah. Sehingga di saf paling hadapan, terdapat juadah berbuka. Namun di bahagian dalam masjid, mustahil anda akan mendapat nasi dan kambing panggang. Apa yang disediakan ialah roti, laban, susu halib, teh berperisa pudina dan kurma pelbagai jenis. Semuanya ditabur/atur atas sufrah pelastik untuk para soimin.


Atas semangat berebut-rebut untuk menderma dan menambah saham akhirat, lot di Madinah adalah percuma dan makanan yang disediakan juga adalah percuma. Apa yang perlu dilakukan ialah hanya memilih apa jenis makanan yang anda mahu. Begitu pemurahnya para penderma Madinah sepanjang bulan ini. Tetapi bagi peminat nasi dan lauk yang sedap-sedap, perlu bertindak pantas kerana masa yang diperuntukkan untuk menghabiskan semua itu sama sahaja dengan mereka yang berbuka dengan roti dan laban. Semuanya sekitar 5 minit. Cukup masa, iqamah dan bergegaslah menunaikan solat Maghrib.


Jika nasib anda baik, masih ada sufrah yang dibentang semula selepas solat Maghrib. Itu biasanya untuk roti yang tidak habis atau teh pudina yang belum di agihkan lagi.


Sesungguhnya, Ramadhan di Madinah mampu mendekatkan antara golongan kaya dan miskin, golongan ulama dan awam dan golongan peribumi dan pendatang. Segala aktiviti Ramadhan di Madinah penuh dengan hikmah dan rahmah, jika bertunjangkan syariah.


No comments: