13.9.08

Ramadhan 4

Ramadhan adalah bulan al-Quran. Kehidupan bersama al-Quran sangat jelas ditunjukkan oleh para soimin di dua tanah suci. Masing-masing berebut-rebut untuk membacanya, menghafalnya dan menghayati kandungannya.


Hayati dengan bacaan dan hayati dengan pengajian ilmu yang diadakan sepanjang Ramadhan. Alhamdulillah, saya sendiri dapat menyaksikan al-Quran sangat hidup dan subur di tengah masyarakat manusia, di Haramain.


Selain al-Quran, i'tikaf juga menjadi buruan para soimin ini. Bagi Imam Syafie, i'tikaf boleh berlaku sepanjang masa, namun tidak bagi Imam Ahmad. Para pengikutnya di dua Haramain mengambil kesempatan Ramadhan untuk mendekati masjid, menghidupkannya dan menghidupkan diri dalam amalan i'tikaf sepanjang bulan ini. Paling khusus, sepanjang 1o akhir Ramadhan.


Biasalah, kalau terdapat kesan-kesan kehidupan di dalam masjid. Mereka sendiri memilih untuk menjadikan masjid, khususnya Masjid Nabi sebagai rumah kedua. Mungkin boleh dipanggil program masjid rumah kedua Haramain.


Universiti tempat saya menuntut, selalu juga, semasa saya di sana, menjadikan 10 akhir sebagai cuti. Cuti belajar demi beribadah.


Saya sempat beri'tikaf di dua Haramain ini. Kami 'terpaksa' membawa apa yang perlu untuk bermalam, seperti selimut, bantal kecil, pakaian dan seumpamanya. Mungkin bagi yang tidak biasa, ia adalah kurang sopan. Itu sebenarnya bagi mereka yang tidak pernah beri'tikaf cara Nabi saw. Sepanjang 10 akhir, tiada istilah jenguk ke rumah seketika, lebih-lebih lagi lama.


Amalan kami hanya solat, tilawah, pengajian, hafal al-Quran, hafal Hadis dan bersembang ringan. Alhamdulillah, dengan amalan ini, hati tidak lagi kotor. Di sini, mungkin sukar. Ya, keberangkalian menjayakannya tipis. Mungkin itulah sebabnya setiap Ramadhan, ada sahaja para ulama Malaysia menjadikan Haramaian sebagai destinasi utama. Mereka faham Allah boleh didekati di mana sahaja, tetapi mereka yakin mendekati Allah di Haramain lebih mudah dan lebih terfokus.


Biasanya, dalam bulan Ramadhan, saya akan lupakan seketika isu-isu yang tidak menambahkan amalan Ramadhaniah ini ketika saya di dua tempat ini. Malas menyesakkan masa dengan sesuatu yang boleh dibicarakan di luar Ramadhan. Bukan kerana saya asingkan diri daripada isu-isu seperti itu, tetapi sekadar ingin memfokuskan kepada sesuatu yang jarang saya lakukan di luar Ramadhan.


Maka di sini, di blog ini saya mengambil keputusan untuk malas menulis perihal politik dan kenegaraan Malaysia sepanjang Ramadhan ini. Biarlah blog ini hanya bicara soal Ramadhan. Saya hanya bicara soal politik di luar blog. Tetapi saya tetap ikuti semua isu dengan membaca blog lain, membaca berita online dan mendengar berita radio dan tv. Petang tadi saya sempat mengikuti komen pendengar tentang tulisan blog melalui Radio 24.


Ramadhan, pernah saya khatam al-Quran dua kali di dalamnya, pernah khatam sekali, pernah khatam separuh dan pernah tidak melepasi 10 juzuk. Tahun ini, entah lah. Saya harapkan, malah berazam, Ramadhan tahun hadapan, saya menjadi penghuni Haramain. Ya Allah, walau aku pada Ramadhan Mu tahun ini, sampaikanlah aku pada Ramadhan akan datang. Ya Allah, berkatilah aku, keluarga, sahabat dan Ramadhan kami.


No comments: