20.9.08

Ramadhan 5

رأيت الناس قد ذهبوا * إلى من عنده ذهب
و من ما عنده ذهب * و عنه الناس قد ذهبوا

رأيت الناس قد مالوا * إلى من عنده مال
ومن ما عنده مال * وعنه الناس قد مالوا


Aku melihat manusia berpergian # Kepada mereka yang memiliki emas
Dan mereka yang tiada emas # Dari mereka manusia pergi

Aku melihat manusia mendekati # Kepada mereka yang memiliki harta
Dan mereka yang tiada harta # Dari mereka manusia menjauhi



Elbaritii:

Begitulah asam garam manusia. Memilih untuk mendekati dan menemani. Maninggalkan jika tidak menerima.

Ramadhan yang saya lalui kini, mengingatkan kepada segelintir manusia yang tidak memilih emas dan harta. Mereka memilih ilmu dan ulama. Maka mereka tidak akan meninggalkan kelas untuk habuan dunia. Tidak akan meninggalkan ulama untuk mendekati tukang emas dan perak.

Malah mereka akan mencari-cari para ulama, orang alim, tuan guru, mursyid untuk mendapatkan mutiara iman dan buah akhlak.

Di Haramain, musim puasa dan haji, siapa sahaja boleh anda dekati. Mendekati pak menteri yang datang kerana Allah atau manusia, mendekati raja yang adil disembah kerana ingin mendekati atau membantu, mendekati para ulama yang ingin menyucikan diri untuk ilmu dan amalnya.

Tarbiah para ulama adalah didikan terbaik. Mendekati mereka ibarat mendekati seribu kitab. Mendengar mereka ibarat mendengar bicara seribu halaqah. Mengikut mereka ibarat memilih jalan ke syurga.

Jiwa mereka suci, guna menyucikan jiwa kita. Langkah mereka betul guna membetulkan langkah kita. Nasihat mereka tepat guna menepati al-Quran dan al-Sunnah. Siapa lagi yang ingin kita kejar? Masih pemilik emas dan harta? Atau pewaris para Nabi dan Rasul.

Ulama adalah manusia. Ulama melakuakan kesilapan. Ulama kadang-kadang silap perhitungan. Tetapi manusia mana yang lebih baik daripada para ulama yang mendalami ilmu agama yang murni ini?

Carilah ulama di bulan ini, ikutilah mereka selepas Ramadhan ini, selepas jiwa itu disuci.

No comments: