23.9.08

Ramadhan 6

Ramadhan penuh dengan keseronokan jika kita pandai mencari keseronokan itu. Seronok dengan makanan yang bersih suci dan halal. Seronok membantu orang ramai berbuka. Seronok menganjurkan majlis penerangan nuzul al-Quran dan perang Badar al-Kubra. Dan paling seronok ialah apabila seronok beribadat di malam Ramadhan dan seronok berkhalwat dengan Allah Ta'ala dan bertahajjud di satu pertiga akhir Ramadhan.

Ramai yang sanggup untuk berdiri lama menunaikan solat sunat Taraweh tetapi tidak Isyak dan Subuh di bulan lain. Ramai juga yang sanggup berdiri lama mendengar bacaan sedap ayat suci al-Quran walaupun jarang membacanya. Alhamdulillah, itulah hebatnya malam Ramadhan. Tetapi seronokkah kita ketika berdiri itu?

Seronok bertaraweh membawa erti besar. Mudah menghayati, khusyu' di hati dan ikhlas mendekati Ilahi. Itulah bunga-bunga kepada perjalanan mencari taqwa diri dan rahmat Ilahi. Seronok berqiam adalah puncak ketaqwaan hamba terhadap tuhannya. Tiada selain Dia untuk bermanisan dalam hati dan ibadah.

Jika keseronokan ini dapat dipertahankan, itulah manusia yang berjaya dengan didikan Ramadhan ini. Moga kita sempat ke situ.

No comments: