20.10.08

Resolusi Seminar Urustadbir Negeri Pakatan Rakyat

# Berikut adalah resolusi seminar anjuran PAS Pusat dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Pusat bertajuk : Penglibatan PAS dalam Urustadbir Negeri-Negeri Pakatan Rakyat, yang diadakan pada 18 Oktober 2008 di Selangor. Disalin sepenuhnya daripada sumber.


RESOLUSI SEMINAR.

Penglibatan PAS dalam Urustadbir

Negeri - Negeri PAKATAN Rakyat


1. Parti mesti menerajui kerajaan dan bukan sebaliknya. Perangkaan dasar, program, penubuhan jabatan dan institusi baru mestilah diputuskan oleh parti terlebih dahulu.


2. Bagi negeri-negeri yang memerintah, mestilah membuat kajian dan analisa secara profesional dengan diterajui parti sebelum ianya direalisasikan.


3. Negeri Pakatan Rakyat yang dikuasai oleh PAS hendaklah melantik pakar2 tertentu walaupun bukan di negeri itu untuk membantu kerajaan negeri dalam tugas2 khas guna memberi input kepada kerajaan dan memberi khidmat nasihat dengan segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan.


4. Mewujudkan Shariah Advisory di setiap negeri Pakatan Rakyat.


5. Perlu lebih giat dalam mengintai peluang melaksanakan Islam dalam ruang lingkup yang ada di negeri-negeri yang PAS mentadbir atau menyertai kerajaan yang memerintah. Ini berdasarkan kaedah fiqh yang berbunyi: "Apa sahaja yang tidak dapat dilaksanakan kesemuanya, maka tidak boleh ditinggalkan kesemuanya".


6. Hubungan dengan sultan.


7. Hubungan negeri dengan negeri dan dengan pusat hendaklah dipelihara dengan baik dan diperkukuhkan


8. Mekanisme yang digunakan hendaklah menggunakan peruntukan projek-projek di setiap daerah dengan diberikan grant atau surat jaminan.


9. Hudud tidak dilaksanakan kerana sekatan kerajaan Federal. Tetapi tidak boleh ditinggal kesemua sekali. Yang boleh dibuat ialah kesalahan-kesalahan hudud yang dibicarakan dimahkamah negeri yang biasanya dihukum dengan wang atau denda hendaklah segera diubah dengan selain daripada wang kerana denda wang itu adalah As-sukhtu dan as-sukhtu adalah haram.


10. Isu arak: kilang yang masih beroperasi pada hari ini adalah lesen yang telah diluluskan oleh kerajaan UMNO dan BN terdahulu. Berdasarkan perjanjian dan penilaian siasah syariyyah, kerajaan pada hari ini tidak boleh menutup secara drastik kilang-kilang arak yang sedia ada sebelum tamat tempohnya. Tetapi apabila lesen yang sudah sedia ada telah tamat tempohnya, maka kerajaan Pakatan Rakyat tidak boleh membenarkan pembaharuan lesen tersebut atau melanjutkan tempoh lesen yang telah tamat.


11. Babi, berdasarkan siasah syariyyah dengan menggunakan maqasid di dalam muwazanat situasi yang ada, maka pemusatan pemeliharaan babi adalah lebih baik daripada dibiarkan pemelihannya berlaku tanpa kawalan.


12. Rumah ibadat golongan bukan islam adalah dibenarkan beroperasi di dalam negara Islam. Hatta Nabi saw pernah berpesan kepada tentera Islam supaya jangan merobohkan rumah ibadat orang bukan Islam. Oleh itu, pembinaan rumah ibadat bukan Islam yang sedia boleh diteruskan dan pembinaan rumah ibadat yang baru perlu diteliti dan diselidiki dari sudut syarat keperluan secara tepat dan terperinci.


13. Hudud adalah salah satu dari syariat yang hendak dilaksanakan oleh PAS. Untuk itu, kerajaan PAS kelantan dan Terengganu telah pun selesai membuat Enakmen Jenayah Syariah di negeri masing-masing dan telah siap sedia untuk dilaksanakan akan tetapi dihalang oleh sistem undang2 malaysia yaaang memberikan hak keppada undang2 Persekutan menguasai undang2 negeri, dimana yang bercanggah dengan perlembagaan persekutuan tidak boleh dilaksanakan di negeri. Tambahan pula UMNO BN sendiri yang menjadi penghalang dan pernah wakil mereka menyaman kerajaan PAS kerana hendak melaksanakan hudud.


CADANGAN:


1. Mempergiatkan dan memperbanyakkan program penerangan dan pemahaman tentang konsep siasah syariyyah daripada sumbernya yang tepat bagi kesemua jentera parti terutamanya mereka yang terlibat dengan pentadbiran negeri.


2. Mendokumentasikan siasah syariyyah dalam bentuk manual yang boleh dijadikan rujukan oleh pihak pemegang kuasa di negeri-negeri pakatan rakyat.


3. Merekodkan pengalaman siasah syariyyah terdahulu dalam konteks moden seperti pengalaman Kelantan, Terengganu, Turkey, Hamas Palesin, FIS algeria, Jamaat Islamiyyah Pakistan dan lain-lain.


4. Mendokumentasi semula situasi dan realiti sebenar serta siasah syariyyah yang digunakan sewaktu penggabungan PAS dan UMNO pada tahun 70an supaya generasi yang kemudian dapat mengambil kesimpulan dan pengiktibaran dengan mengambil pengalaman dalam mengatur strategi dan membuat keputusan .


Sumber : http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/


No comments: