4.12.08

PENGISIAN MINDA KEM HIIJRAH REMAJA 1430


SKOP PENGISIAN MINDA KEM HIJRAH REMAJA ISLAM 1430

“Kamu adalah apa yang kamu percaya” merupakan kaedah yang menjelaskan tentang peri pentingnya PARADIGMA atau cara melihat sesuatu. Inilah fungsi penting Aqidah iaitu mengubah cara manusia memandang; melihat kehidupan dari perspektif Pencipta kehidupan. Justeru Kem Hijrah Remaja Islam (HIJRI) kali ini menekankan kepada usaha untuk melakukan anjakan paradigma yang holistik membabitkan topik-topik berikut:

1. PUZZLE AGAMA

Huraian Hadith Jibril a.s. tentang Iman, Islam dan Ihsan dalam konteks Input, Proses dan Output. Merawat kesilapan 7 buta meraba gajah agar al-Deen tidak difahami secara serpihan. Cabaran keluarga dan pembangunan ekstrim juga terbit dari hadith yang sama.

2. IMAN ITU INPUT

Kenal diri kenallah Ilahi… segmen yang membawa peserta meneroka potensi dan batasan diri untuk sampai kepada soalan “mengapa hidup perlu berTuhan”. Peserta mencari sebab beribadah sebelum mendalami kaifiyat ibadah. Kuasa percaya sebagai kunci untuk berjaya adalah sari pati segmen ini.

3. IBADAH ITU PROSES

Ibadah ialah mekanisma yang memproses Iman dengan cara-cara yang diajar petunjuk Nabawi, supaya terbit kualiti Ihsan. Adalah salah menganggap bahawa seseorang itu baik kerana bersolat, sebaliknya bersolatlah untuk menjadi baik. Solat itu proses, baik itu adalah hasil.

4. IHSAN ITU OUTPUT

Ihsan itu cemerlang. Motonya adalah “Buat Habis Baik”. Iman yang diproses Ibadah, menghasilkan baik kepada Tuhan, baik kepada insan dan alam kehidupan, baik kepada pelajaran dan pekerjaan. Kemuncak agama adalah Akhlaq. “Aku diutus untuk menyempurnakan kemuliaan Akhlaq,” mesej Nabawi yang menjadi kata kunci.

5. SINERGI KELUARGA DAN TAULAN

Manusia makhluq sinergi. Berdikari bukan pada hidup sendiri. Ibu bapa paling utama, pergaulan teman harus ada panduan. Pengurusan emosi satu kemestian, cinta dan cita-cita perlukan penyelarasan.

6. CITA-CITA DAN KERJAYA

Misi dan visi Khalifah Allah, hidup berperanan menyumbang faedah. Setiap manusia dilahirkan bukan bodoh vs pandai, tetapi berbeza-beza keistimewaan. Peserta diajak mencari minat dan bakat, disuntik disiplin, perkongsian pengalaman dan nasihat. Forum kerjaya oleh tokoh berjaya, agar jalan ke depan cerah kelihatan.



No comments: