2.5.09

PRESIDEN PAS SETUJU PONGGAL PERINGKAT PAKATAN RAKYAT - UTUSAN MELAYUT

Kuala Lumpur- 1 Januari 2012.

Dalam mesyuarat panjang yang diadakan oleh Majlis Presiden Pakatan Rakyat semalam, semua presiden parti-parti terlibat telah sersetuju untuk menganjurkan majlis sambutan ponggal peringkat Pakatan Rakyat bagi menyatakan rasa 'bersama' dengan penganut agama Hindu di negara ini.

Jurucakap bagi majlis itu, Lim Guano Mu berkata: "Kami telahpun berbahas secara mendalam, termasuk dengan hujah agama masing-masing, maka ianya tidak perlu lagi menjadi isu berbangkit, sebagaimana bantahan oleh Dewan Ulama PAS dalam berita hari ini. Pihak PAS telah diketuai oleh Presidennya sendiri dan seharusnya semua sayap parti itu patuh kepada presiden mereka."

Namun agak memeranjatkan kelompok media apabila Presiden PAS ( Parti Islam Sandakan ) menegaskan, " saya bersetuju pada dasar sahaja, tetapi mungkin menarik balik persetujuan saya".

Kenyataan itu menyebabkan iras wajah Lim Guano Mu dan Datuk Sari Anu berkerut. Presiden PAS, Datuk Hj Prolib berkata dengan tegas dan tulus, " Saya belum sempat mengkaji hukumnya, sama ada ianya benar-benar perayaan budaya atau agama dan ketika saya menelefon Mursyidul Am parti dan Ketua Dewan Ulama, mereka sedang bermuzakarah dengan ulama seluruh dunia di pintu kaabah, maka sukar untuk kami berbincang"

"Saya berjanji akan balik ke rumah dan menyelak kitab-kitab kuning ayah saya yang sudah lama tidak sempat saya sentuh" tegas Hj Prolib.

Sebahagian ahli PAS mengulas dengan menggambarkan presiden parti itu seorang yang warak kerana tidak berani membuat kata putus dalam isu agama dengan begitu mudah, kerana dia sedar dia bukan ahlinya.

Nampaknya, isu ini gagal diselesaikan segera oleh Majlis Pakatan Rakyat dan ianya masih lagi tertangguh. - Utusan Melayut

* Sebuah cerpen pendek berkisar Utusan Melayut dan Parti Islam Sandakan

1 comment:

AMIN AL-KALANTANI said...

KENA BUAT SATU CERPEN PANJANG SKET LAGI USTAZ.

BAGUS IDEA NI